Policisté motoristy kontrolují denně, a to většinou v dopoledních hodinách. Zatímco na počátku měsíce napočítali za necelé tři hodiny čtyři kamiony, které v centru neměly co dělat, jejich počet postupně mírně narůstal. Podle Josefa Kužmy jich ovšem bylo kolem deseti za den. „Myslím si, že to zapříčinila oprava svodidel v Neborech. Jezdilo se v jednom pruhu a na semafory, řidiči si to mezi sebou řekli a jezdili jinou trasou. My jsme je pak v Konské posílali zpátky. Už i to je pro ně trest. Nebyli tím nadšení, někteří vyfasovali i pokutu," shrnul Josef Kužma. Policisté zatím nesáhli k maximální dvoutisícové sankci, šoféři platí obvykle pět set, případně tisíc korun. Ve velké míře jde o motoristy z Polska. „Cílem není trestat a vybírat pokuty, ale působit preventivně a maximálně omezit průjezd kamionů přes město," zopakoval šéf třineckých strážníků.

Šoféři, kteří byli dlouhé roky zvyklí jezdit přes Třinec, jsou prý překvapeni, že tranzitní doprava najednou do centra nesmí. A výmluvy, které používají, se často opakují. „Typická a asi nejčastější výmluva je, že si toho nevšimli, že zákazová značka je malá a představovali by si ji větší," naznačil Josef Kužma. „Vymlouvají se i na ekologii. Argumentují tím, že je přece rozumnější jet kratší ,štreku´, protože tak vypustí méně zplodin," dodal. Podle policistů je zřejmé, že řidiči kamionů se chtějí vyhnout mýtu, to ale nepřiznávají.

O tranzitní dopravě vědí své ve Frýdecké ulici. Dříve zde za hodinu projíždělo 20 až 30 kamionů, typické byly kolony a často i poničená vozovka. Lenka Poncarová, která může provoz sledovat přímo z oken třineckého muzea, říká, že zákazové značky situaci zlepšily. „Je to poznat, kamiony to tu dřív hodně blokovaly. Teď se dá normálně přejít cesta," řekla včera Deníku pracovnice muzea. „Je pravda, že minulý týden přímo před muzeem opravovali horkovod nebo něco takového, takže auta opět jezdila strašně pomaličku, ale i tak je to určitě poznat."

Strážníci budou řidiče na novou situaci upozorňovat i v dalších týdnech. „Mohu prozradit, že na těch místech budeme v nepravidelných intervalech. To určitě budeme," prohlásil Josef Kužma. Průjezdnost Frýdecké ulice je důležitá i v souvislosti se stavbou Werk Areny. Radnice nyní upozornila, že v místě očekává „zvýšený provoz vozidel a stavební techniky". Největší dopravní zátěž má skončit v polovině příštího roku.