4. ZŠ se zapojila již potřetí do projektu „Edison". Vizí celého projektu je tolerance a příznivé soužití české společnosti s různými národy a jejich zvyklostmi. Studenti z různých koutů světa zprostředkovávají kontakt mezi kulturami. Spojovacím elementem je anglický jazyk," upřesnila výchovná poradkyně Zdeňka Drabinová.

Zahraniční studenti postupně seznamovali žáky s jejich rodnou zemí a místními zvyklostmi. „Letošní ročník byl naprosto skvělý. Navštívili nás studenti z Brazílie, Japonska, Ukrajiny, Rumunska, Indie, Singapuru a Filipín a seznámili se svými domovy, kulturou a každodenním životem. Po loňské zkušenosti se v roli překladatelů u mladších ročníků opět objevili žáci nejstaršího ročníku. Ti dokonce pro své nové kamarády z celého světa připravili vlastní projekty o České republice. Díky skvělé podpoře rodičů mohli zahraniční vysokoškolští studenti poznat české prostředí i v rodinách našich žáků," pochvalovala si Zdeňka Drabinová.

Japonský student Yoshitaka Takikawa. Z velmi daleké a exotické země přiletěl i japonský student Yoshitaka Takikawa, kterého velmi uchvátila krása města a jeho památek. „Frýdek-Místek je moc zajímavé a půvabné město s mnoha historickými budovami a kostely. Vládne zde naprostá pohoda. U nás v Japonsku je to zcela jiné. Města jsou obklopena lidmi a ve školách je mnohem více dětí. Třídy jsou plnější a žáci nosí uniformy. Jsem nadšen z výzdoby zdejší školy," řekl s úsměvem japonský student. Žáky oslovila svou prezentací i studentka z rodné Brazílie. „Ze zahraničních hostů se mi nejvíce líbila Brazilka. Zaujala mě nejen svým vystupováním, ale i vnitřním charismatem. Pochází ze země, která je mi hodně blízká. Moc ráda bych ji v budoucnu navštívila," zasnila se patnáctiletá Lucie Matějná.

Celý týden měly děti možnost se seznámit podrobněji se svými hosty a vyměnit si s nimi své zážitky a dojmy. „Díky tomuto projektu jsem mohl blíže poznat japonského studenta, který byl u nás doma celý týden. Oblíbil si českou kuchyni a to především guláš s knedlíkem a jakékoli pečené maso. Musím přiznat, že jsem ho obdivoval, jak dokonale používá hůlky. Během toho týdne jsem si uvědomil, jak je důležité naučit se správně anglicky. Zjistil jsem, že mám jisté mezery, které musím co nejdříve dohnat. Jinak jsem moc rád, že mám nového kamaráda z Japonska," dodal čtrnáctiletý Oldřich Huvar. Na samotný závěr celého týdne si zahraniční hosté připravili pro děti nejen řadu zábavných aktivit, ale i ochutnávku tradičního indického chleba s kari pokrmem a jiných dobrot.

„Celá škola projektem Edison každoročně ožívá a je velkým přínosem pro žáky nejen ve výuce angličtiny. Ráda bych při této příležitosti poděkovala za finanční podporu projektu Sdružení rodičů při 4. ZŠ, žákům 9. ročníku za pomoc a obětavost při jeho realizaci, rodičům žáků, kteří studenty ubytovali po celý týden ve svých domovech a také učitelům a zaměstnancům školy, zejména učitelkám Zdeňce Drabinové a Kateřině Forgačové, které celý projekt organizačně připravily," uzavřela ředitelka školy Jiřina Raszková.

JANA MICHALIKOVÁ