Mladí lidé ji už dnes vnímají jako součást Moravskoslezských Beskyd, ovšem s přehradou se neodmyslitelně pojí historie, která je především pro pamětníky stále ještě hodně bolestivá. Díky výstavbě byla totiž zatopena část obce Staré Hamry.

Výstavba přehrady začala 1. dubna 1964. O jejím zahájení se mluvilo již od konce druhé světové války, myšlenka tedy nebyla nová. V regionu došlo k rozvoji aglomerace i důlního průmyslu a zvyšovaly se požadavky obyvatel na zásobování pitnou vodou. Kvůli výstavbě byla dokonce zrušena trať vlaku z Ostravice na Bílou, který projížděl údolím, v němž dnes stojí přehrada. 10. ledna 1965 tak vyjel vlak naposledy.

Na tři části údolí (Řečice, Hutě pod Smrkem, Staré Hamry – střed) stavba přehrady doléhala postupně. Nejprve změny pocítila právě Řečice, která byla poblíž místa dnešní hráze. Z obce se muselo vystěhovat více než 700 obyvatel, aby uvolnili místo pro výstavbu tehdy největší sypané hráze v Československu. Lidé se stěhovali například do panelových domů ve Frýdlantu nad Ostravicí nebo dostávali za svá původní obydlí peníze. Centrum obce bylo nově vystavěno na Samčance. 1. dubna 1969 bylo vodní dílo poprvé uvedeno do zkušebního provozu, výstavba byla ukončena 31. prosince 1971. Trvalý provoz přehrady začal 1. ledna 1974.

Šance, pojmenovaná podle stejnojmenného kopce, bezpochyby změnila ráz Starých Hamer a zasáhla do života mnoha lidí. Došlo díky ní k rozdělení obce na dvě části. Vodní dílo s přehradním jezerem dlouhým 7,6 kilometru také ale zabránilo masové výstavbě chat v 70. letech. A velkým plus je kromě relativního zachování klidu v okolí a neobyčejně krásného výhledu na přehradu z nedalekých hor rovněž vysoce kvalitní pitná voda.

ALENA VELIČKOVÁ