Údržba už od loňské zimy funguje podle nového modelu. Změny se dotkly nejdůležitějších dopravních tahů. Správa silnic Moravskoslezského kraje (SSMSK) ještě předloni zajišťovala zimní údržbu silnic první třídy a dálnic druhé třídy, které jsou ve vlastnictví Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), o ty se ale už stará sdružení firem Eurovia CS, AVE CZ a SOÚS, které uspělo v tendru. Řadí se sem i D48 mezi Rychalticemi a Českým Těšínem a také D56 mezi Frýdkem-Místkem a Ostravou. Sdružení má k dispozici 44 sypačů, 16 traktorů a 17 dalších strojů, dostatek posypového materiálu a čtyřiadvacetihodinové dispečinky.

Krajským silničářům zůstaly od loňska na starosti jen ty cesty, které patří kraji, tedy silnice druhé a třetí třídy. SSMSK na zimní období podle technicko-provozního náměstka Milana Nováka vyčlenila zhruba stovku sypačů, sedmnáct sněhových fréz a speciální techniku. O údržbu dálnice D1 se pak postará ŘSD.

Výjezdové časy i ostatní podmínky, za kterých musejí firmy začít silnice ošetřovat, zůstávají stejné jako v minulosti. Na ošetření a zajištění sjízdnosti dálnice mají silničáři lhůtu dvě hodiny, v případě silnic první třídy je tato lhůta tříhodinová.

Zimní údržba komunikací, které jsou ve vlastnictví města, se týká například frýdecko-místeckých technických služeb. „V městských sídlištích se komunikace převážně solí, v případě že nízké teploty omezují účinnost soli, volí se inertní posyp. Naproti tomu v okrajových částech města a integrovaných obcích volíme převážně posyp struskou nebo kamenivem. Platí také zásada, že struskou se silnice sypou až poté, co jsou odpluženy,“ řekl předseda představenstva TS Jaromír Kohut.

SKONČÍ POTÍŽE NA SILNICI U PŘEHRADY?

Značná pozornost bude upřena na komplikovaný úsek silnice I/56 mezi Ostravicí a Bílou. I loni tam hlavně neukáznění řidiči kamionů způsobovali potíže, z čehož někteří motoristé vinili špatnou zimní údržbu. Sdružení soukromých firem, které se o silnici v zimě stará, ale odmítlo, že by za problémy s provozem mohla nedostatečná údržba či podcenění situace.

Jízda v zimě tam dá někdy zabrat i autům, natož kamionům. Cesta vede kolem vodní nádrže Šance, kde silničáři nesmí používat chemický posyp, přehrada totiž zásobuje okolní města a obce pitnou vodou. V kopcích dělá pouze inertní posyp těžkým nákladním autům problémy. Řidiči nákladních vozidel se přesto do kopcovitého terénu vydávají, ačkoli porušují předpisy. Výsledkem často bývají uvízlé kamiony, které blokují vozovku. Pomoci by měly nové proměnné dopravní značky v podobě světelných LED-tabulí.

Na různých místech na Frýdecko-Místecku se objevily v minulých týdnech. „Jedná se o stavbu osmi kusů proměnných dopravních portálů, které budou zejména v zimním období upozorňovat účastníky silničního provozu na aktuální dopravní situaci v místě kolizního místa silnice I/56 v úseku Ostravice, Staré Hamry a Bílá,“ přiblížila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová. Podle ŘSD zajistí systém odklon dopravy ze silnice I/56 na objízdnou trasu, byť ani nové značení nezaručí, že řidiči budou nařízení respektovat. O kontrolu se postarají také policisté, pokuty budou hrozit nejen za nedodržení značení, ale i za náklady za vyprošťování.