V terénu je všechno, co má nohy, kola a radlice. Přesně toto hlásí dispečeři silničářů i frýdecko-místeckých technických služeb. I přes neustálé sněžení se jim daří všechny silnice udržovat sjízdné. „Všude se dá dostat, takže se dá říct, že sněžení zvládáme úspěšně,“ pověděl dispečer frýdecko-místeckého střediska Správy silnic Moravskoslezského kraje Robert Jendřejčík. „Řidiči ale samozřejmě musejí v takovémto počasí jezdit velmi opatrně,“ dodal. „Se zvýšenou opatrností však jsou sjízdné všechny úseky silnic na Frýdecko-Místecku i Třinecku, a to i v horských oblastech. V místech, kde přicházejí poryvy větru, se na silnicích mohou tvořit sněhové jazyky. Často se s nimi setkáváme například na Morávce,“ upozornil silničář. „Pokud řidiči budou vybaveni sněhovými řetězy, nic tím nezkazí. Nicméně se snažíme, aby je roztahovat nemuseli,“ podotkl.
Na silnice vyjela veškerá zimní technika, kterou silničáři mají k dispozici a jednotlivé úseky projíždí pořád dokola. „Vypomáhá nám teď i několik externích dodavatelů,“ konstatoval dispečer. Silnice prvních tříd jsou chemicky ošetřeny, v horských oblastech jsou komunikace propluženy a v nebezpečných úsecích posypány inertními posypy. Jakmile ustane sněžení, radlice na cestách vystřídají sypače.
Údržbu frýdecko-místeckých komunikací mají na starosti zdejší technické služby. „Od pátku jsme v terénu nepřetržitě, venku je všechno, co má nohy nebo kola,“ ujistil ředitel frýdecko-místecké společnosti TS Jaromír Kohut. „Postupujeme podle operačního plánu, přednostně ošetřujeme autobusové trasy, páteřní chodníky a postupně se dostáváme až k okrajovým částem města.
„Naši chlapi jsou pod obrovským psychickým tlakem. Sotva nějakou lokalitu projedou, při tak vydatném sněžení to za dvě hodiny vypadá, jako by tam vůbec nebyli. Je to nekonečná práce,“ povzdechl ředitel technických služeb. „Prozatím ulice a chodníky hlavně plužíme, pokud se ale vyplní předpověď a přestane sněžit a začne mrznout, během jednoho dne dokončíme plužení i ve všech okrajových lokalitách města a začneme posypávat,“ vysvětlil. Ubezpečil, že posypových materiálů mají technické služby dostatek. Ani ve městě však zimní údržba není zcela bez obtíží. „Problematické je hlavně parkování na sídlištích. Jak pluhy sníh shrnují, u zaparkovaných aut se vytváří závěje a řidiči pak přes tyto bariéry nemohou vyjet. Víme o tom, ale je to téměř neřešitelný problém,“ konstatoval Jaromír Kohut.