„Sůl není, je to holt katastrofální. Nevím, kolik se vypotřebovalo, ale vím, kolik nám zůstalo – deset tun. Máme přislíbeno, že snad příští týden by mělo něco dojít,“ řekla v pondělí Miriam Hronovská z třineckého odboru dopravy.

Město už problém reagovalo jediným možným způsobem. „Udělali jsme opatření, že budeme chemicky ošetřovat pouze ulici Lidickou a komunikaci na průmyslové zóně. Ten zbytek se bude udržovat inertním materiálem,“ dodala Hronovská. Podle ní je tak zřejmé, že kvůli úklidu komunikací nepochybně půjde o „náklady navíc“.

Leden vyšel na pět a půl milionu

Přitom jen lednová údržba si ve městě vyžádala 5,488 milionu korun. Na tříměsíční boj se sněhem a ledem má odbor dopravy tradičně osm milionů korun, což zřejmě nepostačí. Podle Hronovské je totiž únor s prvním měsícem roku srovnatelný. „Je to stejné,“ poznamenala. - přečtěte si také: Drahá zimní údržba by v krizi přišla nevhod

Vladimír Kasztura, vedoucí příslušného střediska třinecké firmy Nehlsen, poznamenal, že sklad firmy není velký a pojme přibližně 100 až 130 tun. Za sezonu se spotřebuje v průměru osm set tun, takže to, že se musí během zimy opakovaně doplňovat, není žádnou novinkou.

Potíž je v tom, že nyní posypový materiál jednoduše není k dispozici. „V zimě ten sklad doplňujeme průběžně, jak dochází sůl. Teď to však není problém České republiky, ale celé Evropy. Poptávka po té soli je enormní, mezi odběratele se to rozděluje po troškách. Máme dohodu s dodavatelem, on má i jiné zdroje než Polsko,“ pravil Kasztura s tím, že na rozdíl od minulosti není možné si sůl ani „půjčit“.

Kolegialita je totiž možná jen v případě, že posypového materiálu má někdo nadbytek. „Ta poptávka je i od správy silnic. Momentálně to nejde,“ pravil Vladimír Kasztura.

K tenčícím se zásobám pro strategickou Lidickou ulici a průmyslovou zónu poznamenal: „Když nebude sněžit, vydrží to tak čtyři dny. Pak holt budeme muset sypat štěrk i na ostatních místech,“ řekl a naznačil, že tato vyhlídka pomalu hraničí s jistotou. „Ta pravděpodobnost je velká,“ uvedl.

Frýdecko-místecké technické služby mají soli prozatím dostatečnou zásobu, i tady by ale extrémní počasí mohlo způsobit potíže. „Problém s dodávkami posypové soli je skutečně celoevropský,“ potvrdil ředitel frýdecko-místecké společnosti TS Jaromír Kohut.

Nejdražší zima od roku 2006, tvrdí Kohut

„My sami na nějaký čas zásobu soli máme a určitou zásobu zatím má i náš nasmlouvaný český dodavatel. Netvrdím, že jsme stoprocentně zásobeni na celou zimu, ale prozatím máme dostatečnou operativní zásobu. Nicméně kdyby nastalo extrémní počasí s velkým množstvím sněhu, i my bychom se mohli dostat do potíží. Prozatím to ale nehrozí,“ ujistil Jaromír Kohut. „Problémy s dodávkami se týkají chemických posypů. Intertních materiálů je dostatek a potíže nejsou ani s jejich dodávkami,“ dodal ředitel.

Letošní zima skutečně silničářům dává zabrat. „Na hodnocení zimy je ještě brzy, ale už nyní se dá říct, že co do údržby letos ve Frýdku-Místku půjde o nejdražší zimu od roku 2006,“ konstatoval Jaromír Kohut.

MAREK CHOLEWA
JANA RUMIANOVÁ