Informovali o tom ve čtvrtek v Třinci Martin Smolka, který je pověřen řízením ostravské správy ŘSD, a starostka Věra Palkovská.

Související články najdete zde:Příprava nové silnice na Třinecku

Největší problémy s výkupy jsou v Bystřici, kde skončí majetkoprávní vypořádání zřejmě až za dva roky. V úseku „od šelky po Bajusze“ je ale podle Palkovské reálné získat stavební povolení tak, aby se mohlo stavět v září 2012.

Soustředí se na smysluplný úsek, v němž jsou nejmenší problémy

„Od ŘSD byl požadavek, aby to byl smysluplný úsek od nájezdu po nájezd. A hlavně to řeší Vendryni, Kamionku, tedy ty nejsložitější úseky,“ uvedla s tím, že zde zbývá vyřešit 14 pozemků. „V podstatě jen jeden je problematický, u ostatních vlastníků víme, že by mělo dojít k souhlasu. Během dvou tří měsíců by to mohlo být hotovo,“ tvrdí starostka. Dodala, že na tomto postupu je shoda i v pracovní skupině a starostové Vendryně a Bystřice s ním souhlasí.

„Opravdu to dává smysl,“ řekl Martin Smolka a zopakoval, že jde o nejlépe připravenou část nové silnice I/11. „Ten úsek je dlouhý čtyři a půl kilometru a odhadované náklady na stavbu jsou 2,9 miliardy bez DPH,“ naznačil. Smolka uvedl, že podle propočtů je nyní zapotřebí na poslední výkupy vyčlenit 52 milionů korun. Na zahájení stavby v příštím roce pak postačí padesát milionů.

Ilustrační foto

Podle Smolky je důležité, aby se přeložka už za rok posunula do režimu zahájených staveb, což bude klíčové při rozhodování, kolik peněz dostane v roce 2013. „V tomto roce by měla začít hlavní stavební činnost,“ upozornil s tím, že ŘSD bude o peníze žádat, avšak priority určuje ministerstvo dopravy.

Palkovská naznačila, že 102 milionů korun, které nová silnice letos a příští rok potřebuje, není nijak závratná částka, a její schvalování by tak nemuselo vyvolat nějaké velké diskuse. "My se tím utěšujeme. Navíc chtít například dvě miliardy na rok 2012 je zbytečné," uvedla. Zahájení stavby oddaluje neochota prodat, ne vždy jsou ale důvodem peníze. "Jsou za tím i subjektivní pocity. Jeden vlastník říkal, že u nich v rodině platilo, že pozemky se neprodávají. Ale to už je vyřešeno," naznačila Palkovská. Varovala, že pokud budou peníze a úsek nezíská včas stavební povolení, za rok se stavět nebude.

Výběr firmy, která silnici postaví, bude trvat minimálně šest měsíců. Přitom jen v úseku od oldřichovického kruhového objezdu k firmě Bajusz bude nutné ještě předtím vydat desítky dílčích stavebních povolení. Smolka ale odhaduje, že některá z nich bude možné vydávat od v září. Mělo by jít například o mosty či přeložky sítí.

Konstatoval, že v příštím roce půjde de facto o zahájení dvou staveb, protože by zároveň začaly práce i v úseku z Oldřichovic do Nebor. I zde výkupy pokračují, ale stát má v držení zatím jen deset procent plochy, kterou pro stavbu potřebuje. V bystřickém úseku je to sedmdesát procent.

Věra Palkovská ve čtvrtek prohlásila, že v poslední době je kolem přeložky „strašně hodně šumu a dezinformací“. Zdůraznila, že "výkupy po celou dobu běží". A nyní jde o to, aby se napřesrok konečně začalo stavět, byť zatím na krátkém úseku.

„Je třeba do toho vnést pragmatický přístup, co se týká informací. Rozumím tomu, že je spousta lidí, kteří chtějí být za každou cenu v novinách, a z jejich vyjádření jsou pak lidé nervózní. Na jedné akci jsem se setkala s názorem, že se vůbec nic nedělá. To je nesmysl,“ řekla třinecká starostka.

Celá silnice bude stát více než sedm miliard

Největší problémy jsou s přípravou nové silnice mezi Třanovicemi a Nebory. - více ZDE

Tato trasa zatím nemá ani územní rozhodnutí. „Proto se neobjevuje v žádné koncepci. Nejsou v žádném případě hozeni přes palubu, ale je to stejné jako při maratónu. Oni běží a musí nás doběhnout,“ prohlásila Palkovská.

Smolka uvedl, že náklady na stavbu celé silnice z Třanovic do Bystřice se odhadují na 7,6 miliardy korun bez DPH.