Na trase plánované silnice na Slovensko se Hnojník snaží prosadit vznik křižovatky, která by obci přinesla menší dopravní zatížení.

Mimoúrovňové křížení, které je na silnici R48 v Tošanovicích, totiž podle zástupců obce neřeší dopravu ve směru od Havířova. „Všichni cítíme, že je zapotřebí, aby tady ta nová komunikace byla. Ale v případě, že křižovatku na pomezí Hnojníku a Třanovic nebude možné realizovat, se pro nás doprava z Havířova může stát kritickou. Považujeme to za důležité. Řidiči jedou do Třince přes Tošanovice, nebo přes Hnojník,“ řekla dnes Deníku starostka Hnojníku Dagmar Molinová (SN). Stavbu prosazuje i starosta Třanovic Jan Tomiczek (SN). Uvedl, že v místě je křižovatka potřebná, což ukázala studie z let 1999 a 2000, která sloužila jako podklad pro územní plány.

Podle pondělní dohody vypracuje ŘSD do konce února studii, která Hnojníku ukáže, s jakým zatížením může v budoucnu počítat, pokud zůstane sjezd pouze v Tošanovicích.

V územních plánech je napojení mimoúrovňovou křižovatkou u Hnojníku sice zapracováno, ŘSD ale s touto variantou téměř stoprocentně nepočítá. Mimo jiné proto, že by byla pro řidiče příliš nebezpečná. „Já bych řekla, že to je skoro nereálné. Technicky je to dosti náročné. Vzpomínám si, že na čtyřpruhu v Lipníku si samospráva - aby řidiči nemuseli zajíždět o jeden kilometr dál - prosadila odbočení vlevo, a následovalo několik smrtelných nehod. Tady by hrozila podobná situace. Na tak krátkém úseku nejsme schopni ani umístit dopravní značky. Řidiči by opravdu neměli čas uvědomit si, že mají odbočit,“ řekla Irena Krzyžánková z ŘSD Ostrava.

Podle ní stavbu nedoporučuje ani Povodí Odry, které namítá, že v místě se při intenzivních deštích vylévá Stonávka.

Sjezd by sloužil také plánované průmyslové zóně Hnojník-Třanovice, jejíž vznik je ovšem nejistý. "ŘSD od začátku zastává názor, že stavba křižovatky kvůli průmyslové zóně, která nemá žádné pravomocné rozhodnutí, je špatně volená. Desítky tisíc řidičů by denně - taková už je totiž intenzita dopravy - projížděli místem, kde hrozí kolize a dopravní nehody," zdůraznila Irena Krzyžánková.

V Třinci se ve čtvrtek uskutečnilo veřejné projednávání posudku vlivu budoucí I/11 na životní prostředí (EIA).

Sdružení Beskydčan na něm požádalo, aby v konečném stanovisku EIA, které vydá ministerstvo životního prostředí, bylo jednoznačně konstatováno, že silnice je realizována bez hnojnicko-třanovické mimoúrovňové křižovatky. "V místě křížení je zástavba rodinných domků. Jejich obyvatele by doprava obtěžovala hlukově i světelně. Druhým aspektem je řeka Stonávka, kterou by stavba zasáhla, a je tam i koridor pro zvěř. Třetí věcí je průmyslová zóna, kterou lidé nechtějí. Zjednodušeně řečeno, když nebude mimoúrovňová křižovatka, tak je ztížena pozice pro vybudování zóny," řekl dnes Leo Košťál z Beskydčanu.

Ministerstvo životního prostředí zpracuje zápis o veřejném projednání EIA do 27. ledna, další měsíc pak bude mít na své stanovisko. Žádost o územní rozhodnutí chce ŘSD podat do poloviny roku. "Počet účastníků řízení je obrovský. Dotčených jsou stovky, ba tisíce lidí," poznamenala Irena Krzyžánková. V případě, že pravomocné rozhodnutí získá, může ŘSD začít řešit výkupy pozemků.

Mezi nejvíce postiženými obcemi na trase je Bystřice nad Olší, kde silnici ustoupí dvanáct rodinných domků. - více ZDE