Na jedné škole se ale žáci nových učeben nedočkají, přestože se na ně kvůli nepřesným zprávám primátora Petra Korče na sociálních sítích mohli začít těšit. Obě města dostaly dotace z Integrovaného regionálního operačního programu 2021–2027 prostřednictvím Integrované teritoriální investice ostravské metropolitní oblasti. V Třinci získali z EU necelých 16 milionů korun a ve Frýdku-Místku necelých 30 milionů. Tyto prostředky pokryjí 90% nákladů na vybavení. Zbylou částku, tedy ve Frýdku-Místku 3 miliony a v Třinci 1,6 milionu, uhradí statutární města. Města byla žadateli o dotaci a předkládali jeden projekt s aktivitami za více škol.

V Třinci se do výzvy města k zapojení do projektu přihlásily jen 4 ze 7 základních škol s 2. stupněm, které sídlí v Třinci. Všechny 4 školy, které projevily zájem o vybavení učeben, dotaci dostaly.

Učebny s 3D tiskem, brýlemi i 3D modelováním

Proto na ZŠ Petra Bezruče vznikne mobilní učebna virtuální reality k podpoře zejména přírodovědných předmětů a výuky jazyků. Na ZŠ Kaštanová bude zrekonstruována multifunkční učebna virtuální a rozšířené reality. Na ZŠ Slezská investují do učebny informatiky umožňující využití virtuální a hybridní reality, včetně 3D modelování a 3D tisku. A na ZŠ Dany a Emila Zátopkových budou zrekonstruovány dvě učebny a pořízeno vybavení umožňující zavedení virtuální reality ve výuce přírodovědných předmětů a cizích jazyků. To vše s návazností na koncept výuky založený na propojení dovedností z oblasti geografie, chemie, přírodopisu a anglického jazyka.

Ve Frýdku-Místku město vybralo 9 z 10 základních škol s druhým stupněm, které vybaví odbornými učebnami pro výuku zejména přírodovědných a multimediálních předmětů. Školy neobdrží finanční prostředky, ale vybavení ve stanoveném rozsahu dle jejich požadavků.

V devíti vybraných Frýdecko-místeckých školách budou v každé takto vybavené učebně pracovní stanice (notebooky) pro žáky a učitele, 3D tiskárny, 3D skenery, vizualizéry, 3D brýle pro virtuální realitu a ovládací software. Pevné učebny budou navíc vybaveny interaktivními displeji.

Někde neměly zájem školy, jinde zas město

Deník zajímalo, proč nedostanou vybavení všechny základní školy v Třinci a ve Frýdku-Místku. „Po vyhlášení výzvy jsme oslovili všechny školy v Třinci, zájem projevily jen 4,“ říká Petra Martynková z tiskového oddělení města Třince.

Ve Frýdku-Místku zvolili jiný přístup a školy, které budou vybaveny virtuální realitou, si město vybralo samo. „Rozsah a specifikace vybavení jednotlivých odborných učeben pro VR a 3D bylo nastaveno po projednáni se zástupci škol předkladatelem projektu, tj. SMFM,“ uvádí tisková mluvčí.

Za operační program Integrované teritoriální investice ostravské metropolitní oblasti, která dotaci přiděluje, se k získaným částkám vyjádřila tisková mluvčí města Ostravy Gabriela Pokorná takto: „Počet škol řešených v projektu je logicky rozhodujícím parametrem, který se zpravidla odrazí ve výši celkových výdajů projektu. Vedle toho hraje roli také rozsah aktivit realizovaných na jednotlivých školách (jako je množství nakupovaného vybavení, nutnost realizace internetové konektivity na škole či drobné stavební úpravy).“

Ve Frýdku-Místku mohli žáci a jejich rodiče po přečtení příspěvku primátora Petra Korče nabýt dojmu, že se mohou na výuku v 3D realitě těšit úplně všichni. „Budujeme školy pro nové tisíciletí! Do konce roku bude každá městská škola vybavena moderní 3D učebnou pro názornou výuku,“ napsal Korč na facebook. Nezmínil už, že toto štěstí budou mít ale jen žáci z oněch 9 vybraných základních škol.

(Tisková oprava článku dne 9. 8. 2024 - v původním článku bylo uvedeno, že školáci ze Základní školy v Lískovci nedostanou moderní 3D učebny. Základní škola v Lískovci byla oslovena stejně jako všechny klasické základní školy s druhým stupněm zřizované městem Frýdek-Místek a bude vybavena 2 učebnami s 3D technologiemi. Informace, že Základní škola a mateřská škola Frýdek-Místek, Lískovec, K Sedlištím 320 učebnu nedostane, byla chybná. Naopak jedna z městských škol vybavena učebnami nebude. Mezi vybranými školami, které dostanou nové IT učebny, není Základní škola a mateřská škola Naděje, Frýdek-Místek, Škarabelova 562. Primátor města Petr Korč to zdůvodnil a vysvětlil tím, že tato škola je specializovaná a z podstaty svého fungování není a ani nemůže být do projektu zahrnuta).