Těsně za nimi skončil nadějný tým hasičů ze stanice Ostrava-Fifejdy. Na bronzový stupínek vystoupili hasiči z karvinské stanice. Ceny a poháry předávala starostka Věra Palkovská osobně.

Jako čtvrtý skončil ve druhém ročníku klání tým HZS MSK ze stanice Krnov, pátí byli jejich opavští kolegové a šestý tým okresu Nový Jičín. „Šlo vždy o vyprošťování figuranta, zaklíněného v osobním autě, po nehodách osobních aut s dalšími osobními automobily, kamiony či s motocyklem. Zkušenosti, které hasiči získávají na obdobných soutěžích, využívají při mnoha skutečných zásazích u vážných dopravních nehod,“ řekl mluvčí HZS MSK Petr Kůdela.

Krajskou soutěž (celostátní kolo se koná každé dva roky – až v příštím roce) sledovali žáci základních škol z Třince a okolí a pro ně byly připraveny ukázky první předlékařská pomoci u nejběžnějších zranění po dopravních nehodách. Žáčci byli také zkoušeni, zda znají tísňové linky hasičů a zdravotnických záchranářů, zda by takto uměli ohlásit nehodu či požár a ti starší, zda by věděli, jak postupovat při ošetřování zranění po nehodě.

„Profesionální hasiči z Třince dosahují v posledních letech nejlepší výsledky na nejrůznějších soutěžích ve vyprošťování doma i v zahraničí, dvakrát již reprezentovali Českou republiku na mistrovství světa v této disciplíně. Soutěžnímu družstvu třinecké stanice se naposledy podařilo zvítězit v klání v rámci doprovodného programu světových hasičských her CTIF v červenci v Ostravě, kam se sjelo nejlepších osm vyprošťovacích týmů z celé České republiky,“ prozradil Kůdela.

Vznik soutěže byl reakcí na rostoucí automobilovou dopravu v Moravskoslezském kraji, otevření části dálnice D1 a dalších rychlostních komunikací. S tím souvisí růst počtu zásahů profesionálních hasičů u dopravních nehod s vyprošťováním zraněných pasažérů. Perfektní souhra se hasičům hodí právě při zásazích u dopravních nehod. Například třinecký tým vyjíždí ukazovat své umění a předávat praktické zkušenosti i kolegům na jiných stanicích. Hasiči ze všech stanic HZS MSK předvádějí vyprošťování osob i na nejrůznějších městských slavnostech, dnech NATO, dnech otevřených dveří, také třeba při otevírání nových úseků dálnic a silnic.

Soutěžní družstvo se skládá z velitele a tří hasičů. Úkolem soutěžního týmu je bezpečné a efektivní vyproštění zraněné osoby z havarovaného vozidla za použití běžné zásahové techniky. Součástí vyproštění zraněné osoby je také poskytnutí první předlékařské pomoci odpovídající jejímu zranění a transport zraněné osoby k sanitce. Každému týmu, který čeká na start ve stanu (v tzv. izolaci), aby neviděl přípravy jemu zcela neznámé nehody, je podle vylosovaného pořadí předem přiřazena konkrétní dopravní nehoda s jedním až třemi vozidly a jedním zraněným zaklíněným pasažérem uvnitř. Na záchranu zraněného mají hasiči časový limit dvaceti minut, přičemž po 15 minutách dostanou trestný bod po každých dvaceti sekundách.

Zásah a vyproštění zraněné osoby z havarovaného vozidla se hodnotí ve třech kategoriích – v oblasti taktiky, v oblasti techniky provedení zásahu a v oblasti první předlékařské pomoci.