Obchvat města se před časem dostal do seznamu prioritních dopravních staveb, u kterých se zdlouhavý proces EIA nemusel opakovat. Proti tomu se ohradila ekologická organizace Děti Země. Krajský soud v Ostravě podal návrh v souvislosti s řízením o žalobě spolku Děti Země proti rozhodnutí Ministerstva dopravy, které povolilo stavbu obchvatu.

Problémy se týkají hlavně části trasy, která zasahuje do chráněného území přes řeku Morávku. Vyřizování stavebního povolení na tento konkrétní úsek se posunulo až do doby, kdy už platila nová pravidla Evropské komise. Ta od jara 2015 požaduje nové podmínky, mimo jiné rozsáhlejší posouzení vlivu na životní prostředí EIA. U prioritních projektů však česká vláda dojednala výjimku.

„Cílem napadené právní úpravy je zejména urychlení či spíše nezpomalení procesu realizace prioritních dopravních záměrů, které byly v době jejího přijetí ve fázi pokročilé připravenosti,“ uvedl Ústavní soud.

Podle čerstvého rozhodnutí Ústavního soudu není nutné, aby proběhl nový proces EIA s účastí veřejnosti. V navazujících stavebních řízeních totiž například může veřejnost vznášet námitky proti formálnímu závaznému stanovisku EIA bez omezení.

„Nález respektujeme, nicméně se stále domníváme, že účast veřejnosti ve stavebním řízení pro devět prioritních dopravních staveb není plnohodnotnou náhradou za podrobný veřejný proces EIA s hodnocením vlivů na životní prostředí, který pro tyto stavby neproběhl řádně v souladu se směrnicí EU, kterou náš stát akceptuje až od dubna 2015," řekl předseda Dětí Země Miroslav Patrik.

Celou zakázku na obchvat města rozdělil stát na dvě části. Loni na jaře se začalo pracovat v úseku, který zahrnuje výstavbu zhruba poloviny obchvatu poblíž přehrady Olešná směrem k výpadovce na Frýdlant a také připojení dálnice D56 na budoucí obchvat D48. Druhá etapa obchvatu řeší zhruba čtyřkilometrový úsek mezi silnicí I/56, tedy výpadovkou na Frýdlant nad Ostravicí, a dálnicí D48 do Českého Těšína.

Ředitelství silnic a dálnic vybírá v tendru ze dvou nabídek stavebních firem. Obě nabídly, že obchvat vybudují za vyšší cenu, než kolik činil předpoklad. Ta je stanovena na zhruba 1,75 miliardy korun.

Místo, kde stával vypálený dřevěný kostelík v Gutech. Na jeho místě letos vyroste nový.
Nejvyšší soud zamítl dovolání řidiče žhářů z Gutů. Ve vězení stráví osm let