Silnice II/468 je významnou tranzitní komunikací pro dopravu směřující přes Třinec na Slovensko. Podle Moravskoslezského kraje má propojení strategický význam, a to i v souvislosti s vazbami průmyslových zón Hrabová, Nošovice, Žilina a Třinec-Baliny. Kraj proto už v roce 2005 přistoupil k zásadní modernizaci křižovatky.

Bezpečné a kapacitní řešení dopravního uzlu, ve kterém dochází ke křížení silnice II. třídy a III. železničního koridoru, si vyžádalo 18 měsíců intenzivních stavebních prací a investici přibližně 371,4 milionů korun z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury.

„Byli jsme si vědomi, že i po dobudování nadřazené silniční sítě bude silnice II/468 mezi Českým Těšínem a Třincem plnit funkci významného dopravního tahu a napojovat zejména nákladní dopravu z obou měst na mezinárodní silnici E75 (I/11) na Slovensko. Tomu odpovídá i zvolené řešení, které na tahu silnice II/468 nahradí stávající světelnou úrovňovou křižovatku na Balinách,“ řekl náměstek hejtmana Miroslav Novák.

Konfigurace okolního terénu a omezené prostorové možnosti si vyžádaly mimoúrovňové křížení se čtyřmi větvemi a čtyřmi mostními objekty doplněnými třemi opěrnými zdmi. Stavbu tvoří celkem 32 stavebních objektů, z toho 11 jsou objekty přeložek inženýrských sítí a objekty přípravy území.

Stavba si vyžádala i mimořádnou spolupráci projektantů. "Bez jejich vzájemné intenzivní spolupráce by toto stavební dílo, které je jedinečné svým architektonickým a technickým řešením, nemohlo vzniknout," poznamenal Miroslav Novák.

Přípravu a realizaci stavby mimoúrovňového napojení zajistila Správa silnic Moravskoslezského kraje. Dva hlavní mostní objekty - přes silnici II/468 a přes trať ČD a vlečku - jsou jednopolové mostní objekty s nosnou konstrukcí, kterou tvoří dvojíce ocelových oblouků s deskou mostovky z přepjatého betonu s délkou mostu 77 a 73 metrů, s osmnáctimetrovým mezilehlým dílem (srdcovkou).

Další dva mostní objekty na rampách mimoúrovňového křížení jsou třípolové mostní objekty s nosnou konstrukcí - tu tvoří deska z monolitického předpjatého betonu s délkou mostu 47 a 63 metrů, napojených do mezilehlého dílu. Na mostní objekty navazují železobetonové monolitické zdi, které zajišťují stabilitu silničního tělesa budovaného na násypech v celkové délce 195 m. „Součástí celkového řešení stavby je realizace protihlukových opatření, a to vybudováním protihlukových stěn v celkové délce zhruba 1 375 metrů,“ dodal ředitel příspěvkové organizace Správa silnic Moravskoslezského kraje Tomáš Böhm.

Kam dál? Stavba desetiletí na Balinách má před sebou posledních šest týdnů