V místě je dosluhující přechodový most, který ale téměř nikdo nevyužívá. Nový podchod za zhruba 14 milionů korun se postaví současně s železničním koridorem, město zaplatí jeden milion. Souhlasilo s tím 28 zastupitelů, nikdo nehlasoval proti.

Investora tlačili k úsporám, město muselo nabídnout příspěvek

Starostka Věra Palkovská připomněla, že podchod patří mezi čtyři stavby, které s koridorem souvisejí a které se projekčně připravují postupně od roku 1998. Dodala, že i o něm město mnohokrát jednalo se Správou železniční dopravní cesty (SŽDC).

„My jsme žádali už v minulosti, a byla to i podmínka územního a stavebního řízení, aby byl v Žižkově ulici v souvislosti s výstavbou třetího rychlostního koridoru vybudován podchod. Celou dobu se to tam objevovalo, ale z důvodu úsporných opatření ze strany ministerstva dopravy nám SŽDC před časem sdělila, že je to stavba takzvaně pro třetí osobu. A pokud takovou stavbu chceme, abychom ji realizovali z vlastních investičních prostředků,“ uvedla Palkovská.

Při dalších jednáních se ale dohodlo, že město na akci přispěje jedním milionem, což Palkovská označila za „velice průchodné a vstřícné“. SŽDC tento návrh akceptovala a podchod již zahrnula zpět do seznamu staveb, které v rámci rychlostního koridoru udělá.

Konečné slovo měli třinečtí zastupitelé, Palkovská ale poznamenala, že příspěvek města si již s předstihem „dovolila přislíbit“, neboť vše projednala v radě.

Hlasování bylo jednomyslné, pro smlouvu o poskytnutí příspěvku byla i Anna Bystrzycká, přestože má prý obavy, zda budou nové výtahy, s nimiž se počítá, funkční. „Ti lidé tam ale chodí přes koleje celá léta. Nikoho nepřejelo, a naopak ti, kteří šli kolikrát po schodech, spadli a vyvrtli si nohu,“ shrnula situaci v Žižkově ulici Bystrzycká. Největší problém zde mají senioři, handicapovaní lidé a matky s kočárky.

Hlasování sledoval i Rudolf Lassek, který žije v Lipové ulici. Připomněl, že přechod přes koleje v Třinci-Starém Městě existuje už přes sto let. „Propojení dvou částí města bylo zajištěno v každém režimu,“ uvedl.

Když se podchod nepostaví teď, tak už nikdy, říká Lassek

„V roce 1969 byl z důvodu elektrifikace Českých drah postaven přechodový most s devadesáti schody, a to jako nouzové řešení. Ten má být zrušen pro nevyhovující normy. Nedovedeme si představit, že by tento přechod byl zrušen a zabetonován odhlučňovaní stěnou. Že se tento svízelný problém bude řešit podchodem, je pro občany za tratí nejideálnější,“ prohlásil Lassek. „Všichni si uvědomujeme, že když se podchod nepostaví teď, v roce 2011, nepostaví se už nikdy.“

Lassek připomněl petice z let 1995 a 2008, které organizoval důchodce Gustav Kubaczka, a řekl, že pokud by zastupitelé milionový příspěvek neschválili, odřízli by od středu města stovky obyvatel. Lidé chodí přes koleje do práce, zejména do železáren, ale také do obchodů a na autobusové stanoviště, trasu využívají žáci i studenti škol a značná část lidí ze Sosny. Lassek říká, že nejde o investici na pět či deset let, ale životnost takových staveb je nejméně sto let. „Je to pro několik dalších generací,“ pravil. Na otázku, zda je s rozhodnutím zastupitelů spokojen, uvedl: „Jo. Stoprocentně.“

Stavební práce začnou naplno ve druhém březnovém týdnu nejen v Třinci-Starém Městě, ale i v Lyžbicích, kde vzniknou podjezd, most a železniční zastávka.

Kam dál? Vendryně dostane podchod zadarmo, Třinečtí si připlatí