Pavel Dobeš přijel ve čtvrtek do Hrádku. Stříhal zde pásku na vybudovaném tříkilometrovém průtahu obcí, který stál asi 900 milionů korun. - více ZDE

Ministr poté odjel do Třince a Frýdku-Místku, kde jednal o stavbách klíčových cest. Už v Hrádku ale před novináři řekl, že v případě silnice na Třinecku pevně doufá, že termín stavby bude někde kolem roku 2015, 2016. Přednost dostanou komunikace v jiných částech kraje.

Dobeš chtěl další peníze na výkupy dát až za rok

Diskusi v Třinci zahájila prezentace hasičského záchranného sboru z dramatických zásahů na staré I/11, kde se ministr mohl seznámit s reálnou situací na této silnici. „Protože nepomohly v minulosti argumenty jako počet projíždějících automobilů, počty dopravních nehod a počty smrtelných zranění, chtěli jsme panu ministrovi ukázat vše v reálné podobě,“ vysvětlila starostka Třince Věra Palkovská.

Dobeš přijel do Třince s tím, že ve smysluplném úseku mezi Třincem a Bystřicí od přivaděče k přivaděči, kde je ochota ze strany vlastníků prodat pozemky, budou výkupy probíhat ještě v roce 2012. „To by ale znamenalo, že i kdyby se našly ve státním rozpočtu peníze na samotnou realizaci úseku peníze dříve, stavět bychom bez stavebního povolení stejně nemohli a stavba by byla odsunuta úplně,“ dodala starostka.

„Po jednání a ukončení kulatého stolu jsme ministra přesvědčili, že zhruba 50 milionů korun se musí v rozpočtu Ředitelství silnic a dálnic najít ještě v letošním roce tak, aby mohla příprava zmíněného úseku dojít do stavebního povolení. Tím pádem budeme i nadále pokračovat v boji o finanční prostředky na stavbu samotnou i prostřednictvím poslanců a senátorů za náš region,“ uvedla Palkovská.

Vendryně:Rok 2015 je pro nás zklamáním

Dobeš slib potvrdil i před médii. „Jednání v Moravskoslezském kraji jsou velmi tvrdá, ale na druhou stranu velmi korektní. Dali jsme slovo paní starostce, že v tomto roce 2011 ministerstvo dopravy, Státní fond dopravní infrastruktury a ŘSD najdou finanční prostředky ve výši 40 až 50 milionů korun na to, abychom dokončili výkupy pozemků tak, aby mohlo dojít k přípravě stavby,“ uvedl Pavel Dobeš.

Starosta Vendryně Rudolf Bilko přitom redakci řekl, že Dobešova zmínka o roce 2015 znamená velkou ztrátu iluzí. „Jsme touto skutečností zklamáni a rozhořčeni. Víme, že jsou potřebné lepší silnice v celém státě, je to však o prioritách. Jsme ale přesvědčeni, že taková situace, jako je ve Vendryni, kde se středem obce valí denně 26 tisíc vozidel, z toho 6200 kamionů, se určitě najde málokde. Přitom slibů z nejvyšších míst bylo už mnoho. V roce 2006 se nám zdál termín zahájení v letech 2009 až 2010 jako krajní řešení. Dnešní posunutí o 5 až 6 let je likvidační,“ uvedl doslova Bilko. Mezi lidmi se opět mluví o blokádách, starosta ale míní, že na ty je ještě čas.

„S těmi protesty je to trochu složitější. Dokud není stavební povolení, tak nepomohou jakékoliv peníze a stavba se nemůže zahájit. Stavební povolení je zase závislé na vypořádání majetkových poměrů. Někdo občanům sdělil, ať se raději nechají vyvlastnit, že dostanou více peněz – a ten proces se tím natahuje. Takový nelogický a nespravedlivý je právní stav. Místo toho, aby dostali více ti, kteří s pochopením situace rychle uzavřou smlouvy, tak jsou na tom nakonec lépe ti, kteří vše zdržují, kladou si stále další požadavky a to, že tím trpí spousty lidí, je jim „šumafuk“. Není se však čemu divit, protože tento postup uplatňují i vysocí činitelé a známé osobnosti a jak známo, příklady táhnou. Až se však podaří vydat stavební povolení na stavbu, tak budeme se vší vehemencí tlačit na vyčlenění potřebných financí a urychlení realizace celé akce,“ konstatoval Bilko.

S Bilkem souhlasí i bystřický starosta

Podobně mluví i bystřický starosta Ladislav Olšar. „Informace o dalším odkladu záměru ministerstva dopravy směrem k řešení dopravní situace na I/11 na Třinecku na léta 2015 až 2016 mě nepříjemně zaskočila. Již dvacet let jezdí předsedové vlád a ministři na Třinecko, pořád slibovali, že pomohou s výstavbou nové kapacitní komunikace, která odkloní tranzitní kamionovou dopravu z center obcí. Dvacet let slibů…,“ pravil Olšar.

Připomněl, že v roce 2006 přijala vláda usnesení, ve kterém deklaruje, že do roku 2012 bude postavena silnice I/11 v úseku Bystřice – Třanovice v souvislosti s příchodem největšího zahraničního investora, tedy firmy Hyundai, která komunikaci na Třinecku používá k přepravě komponentů do automobilky v Žilině.

„Vládní usnesení nebylo naplněno, nebylo zrušeno! Od roku 2000 do současnosti vzrostla intenzita dopravy o 500 procent a intenzita kamionové dopravy o 1500 procent! Jsme ve fázi, kdy dokončujeme přípravu stavby. Ministr Dobeš slíbil, že najde v letošním rozpočtu SFDI 50 milionů korun na dovýkupy. Bez těchto financí nebude stavba připravena. Je to jediný slib, který jsme od ministra dopravy dostali. Na jiný slib peníze nemá,“ potvrdil Olšar.

Naznačil, že pokud by investice do dopravní infrastruktury nebyly kráceny o 30 procent, byla by naděje, že by stavba přeložky I/11 na Třinecku mohla začít i v roce 2012. „Bude záležet na členech vlády a poslancích parlamentu, jak přistoupí ke schvalování státního rozpočtu pro rok 2012. Pokud dostane SFDI požadovaných 45 miliard na rok 2012, najdou se peníze i pro Třinecko. Pokud tomu tak nebude, odsouvá se výstavba silnice na další roky. Nejsem si jist, že lidé na Třinecku se s tímto faktem spokojí,“ upozornil bystřický starosta.

Jiří Rusnok: Připravme celý úsek a nespoléhejme na státní rozpočet

Třinecký poslanec a člen dozorčí rady Státního fondu dopravní infrastruktury Jiří Rusnok zopakoval, že z krajského pohledu je prioritou komunikace mezi Ostravou a Opavou, která je rozestavěná. „Tam už probíhá samotná stavba, peníze se přesouvají na tuto silnici. Jinak je to samozřejmě umění možného v rámci SFDI,“ vysvětlil.

Tomuto postupu kraje rozumí, protože u přeložky na Třinecku by se podle něj mohlo klidně stát, že za dva roky by byla „kvůli rozpočtovému napětí“ její stavba stejně zastavena. Rusnok podle svých slov preferuje, aby se majetkově připravil celý úsek a ne pouze čtyřkilometrová část „od Šelky k Bajuszovi“, o které se nejvíc hovoří. A doufá, že nová komunikace se ocitne mezi projekty, které budou v letech 2014 až 2020 postaveny s pomocí miliardových dotací. „Nebudeme se muset spoléhat na národní zdroje,“ naznačil v pondělí Rusnok.

Kam dál? Se stavbou nové cesty se ani za rok nepočítá, napsal ministr