Lada Bartošová z třineckého odboru investic, která je technickým manažerem projektu, připomněla, že světelná signalizace byla v rámci stavby „Sběrače B“ na Nádražní a Těšínské ulici odstraněna už 30. dubna, tedy před avizovaným termínem 19. května.

Více k tématu si přečtěte v souvisejících článcích

„Prioritou města bylo zprůjezdnit tepnu do Českého Těšína a rychlostní komunikaci, a zhotoviteli se podařilo „otevřít“ komunikaci o 20 dnů dříve,“ uvedla s tím, že v tomto úseku je položen asfalt včetně konstrukčních vrstev jen nad výkopem. „Po roce od kolaudace bude provedena pokládka asfaltu v celé šíři jízdního pruhu. Takto byla uzavřena dohoda s vlastníky komunikace,“ dodala Bartošová. Silnice patří krajské správě silnic.

„Dopravní omezení, konkrétně svedení provozu do jednoho pruhu, se týká ještě prostoru před nádražní budovou, kde se zhotovitel doslova trápí se skalním podložím,“ zdůraznila Bartošová. Podle ní stavbaři na skálu narazili v přibližně třímetrové hloubce.

„Jedná se o úsek s délkou asi 300 metrů a kanalizační potrubí v tomto prostoru dosahuje největších hloubek, až 5,5 metru. Mocnost skály ve výkopu dosahuje 2,5 až 4,5 metru. Přes vyzkoušení několika mechanických strojů a kladiv, kterými se nedařilo podloží překonat, se nakonec našel „ten správný“, s jehož pomocí se daří „škrábat“ alespoň délku tři metry denně. Tyto nepředvídatelné geologické podmínky naštěstí neohrozí termín dokončení stavby – 29. října 2010,“ uvedla Lada Bartošová.

„Zhotovitel plní řádně termíny na ostatních staveništích, v Třinci bylo k 30. dubnu položeno 86 procent z celkové pokládky potrubí. Ohrozí to však rozpočet stavby. Kolik řádově to bude, je stále otevřené, poněvadž „v boji se skálou“ nejsme u konce. Zhotoviteli chybí zhruba délka 100 metrů,“ pravila.

V areálu železáren narazili na jiný extrém

Podle Bartošové stavbaři narazili na trable i v jiném místě. „V areálu Třineckých železáren, kde se napojujeme se „Sběračem B“ na stávající „Šancer“, zhotovitele potkal druhý extrém, a to podloží z tekutých štěrků a písků. V současné době jsou zde práce pozastaveny, probíhají práce na inženýrsko-geologickém průzkumu. S velkou netrpělivostí očekáváme na výsledek zprávy geologa a statika, kteří určí způsob uložení potrubí kanalizace,“ vysvětlila.

„Na základě těchto posudků se budeme muset rozhodnout pro variantu, která bude technicky proveditelná a zároveň příliš neohrozí rozpočet, který je na to určený,“ naznačila. Předpokládá, že více informací bude mít město v průběhu týdne.

Miliardový projekt revitalizace Olše se týká osmi měst a obcí. Jen v Třinci se jedná o akci s rozpočtem 165 milionů korun, zhruba tři čtvrtiny nákladů pokryje dotace. Třinecká část, do které patří i Český Těšín a Těrlicko, má být hotova už za půl roku. Velké zpoždění naopak nabrala stavební část Mosty u Jablunkova – Jablunkov – Návsí, kde vznikly problémy s původně vybraným zhotovitelem. Zakázka musela být nakonec přidělena jiné firmě, práce na Jablunkovsku odstartovaly teprve před dvěma měsíci.