Lidé se obávají, že optimalizace přinese extrémní hlučnost, kterou prý nelze nijak odstranit. „Zasáhlo by to Těšínskou oblast Beskyd, a hlavně hustě osídlený střed Stříteže, která je dopravní křižovatkou pro vstup do naší rekreační oblasti,“ řekl Eduard Siwy z petičního výboru. „V těsné blízkosti železničního přejezdu se nachází dvě autobusové zastávky i zastávka železniční, mohlo by tedy dojít ke zvýšenému ohrožení cestujících, zejména starších osob a dětí, které tudy procházejí cestou do školy a zpět,“ uvedl Siwy. Zdůraznil, že lidé v petici navrhují, aby nákladní vlaky jezdily do Českého Těšína přes Ostravu-Kunčice. „Jsme přesvědčeni, že takové vedení nákladní dopravy
z nošovické průmyslové zóny je ekonomičtější a pro životní prostředí šetrnější. Trať přes Ostravu-Kunčice má dostatečnou kapacitu, je stavěna pro nákladní dopravu, má několik mnohokolejných výhyben a vede převážně nezastavěným územím,“ uvedl Siwy.
Hovoří se o tom, že obcemi má denně projíždět až 22 půlkilometrových souprav. „Skutečnost může být jiná. Může to být klidně osmdesát vlaků za den. Nová rychlostní komunikace má být totiž dokončena až v roce 2013,“ prohlásil další z autorů podpisové akce Vladislav Pawera. „To bude jako v tanku nebo na letišti, takový to bude rachot,“ dodal. Akce podle petičního výboru nevratně poškodí část Střítežského lesa. „Mimo jiné zde migrují laně a jeleni,“ upozornil Jan Herec z Frýdku-Místku, jenž ale pochází ze Stříteže a petici rovněž podepsal. „Zastupitelé se s peticí zcela ztotožňují,“ řekl redakci starosta Stříteže Jaroslav Molin (SN 1). Podle něj například není nikdo schopen říci, kolik nákladních vlaků má obcí projíždět. Už v únoru zastupitelé nesouhlasili ani s výhybnou. „Možnost ovlivnit zkapacitnění tratě jako takové nemáme, jde o usnesení vlády. Můžeme ovlivnit jen její dopad, aby byl pro občany co nejmenší,“ prohlásila starostka Hnojníku Dagmar Molinová (SN). Kvůli rekonstrukci železnice se už ve středu 4. dubna mimořádně sejdou hnojničtí zastupitelé. Investice má silně zasáhnout obyvatele místní části Novakovice. „Optimalizace tratě bude jediným bodem programu,“ zdůraznila Molinová.
„Požadavek na zkapacitnění tratě vznikl průmyslovou zónou. Ve Stříteži jsme plánovali tříkolejnou dopravu. O petici občanů víme, projekt byl přepracován a doprava bude dvoukolejná. Vlaky se budou letmo míjet. Půjde o minimální zásahy
v co nejšetrnějším režimu a na našich pozemcích“ řekl včera Miroslav Bocák, technický náměstek Stavební správy Olomouc, která spadá pod Správu železniční dopravní cesty. Podle svých slov si nedovede představit, že by k rekonstrukci ve Stříteži a okolí nedošlo. „To by železnici neumožnilo vozit tu zátěž. A kdyby se vše přepravovalo jen po silnici, bylo by to ještě horší,“ uvedl Bocák s tím, že tratě přes Ostravu-Kunčice jsou již nyní extrémně vytížené.