O přehraděPřehrada Olešná byla vybudována v letech 1960 až 1964 v rámci plánu výstavby malých vodních nádrží. Zemní hráz je dlouhá 393 metrů a osmnáct metrů vysoká. Zatopená plocha při plném stavu činí 88 hektarů. I nánosy bahna na dně nádrže byly důvodem, proč nádrž v letních měsících příliš nelákala k vodním radovánkám, ačkoli podle měření krajských hygieniků nebyla voda mezi roky 2013 až 2015 nevhodná ke koupání. Zhoršenou jakost vody zaznamenali hygienici na konci letní sezony 2015.

Těžba skončila na konci dubna, celkem bylo odtěženo a odvezeno 195 tisíc metrů krychlových sediment, náklady se vyšplhaly na 49,5 milionu korun. Oproti původnímu projektu to bylo o zhruba patnáct tisíc kubíků více. „Poté probíhala likvidace a odvoz vnitrostaveništních komunikací. Napouštění začalo 10. května," upřesnila mluvčí Povodí Odry Šárka Vlčková. Letos v létě se však lidé zřejmě plné přehrady ještě nedočkají. „Předpokládáme, že se na maximální zaplnění nádrže v průběhu letošní rekreační sezony nedostaneme," doplnila mluvčí.

Po vydatných srážkách, které spadly na konci dubna, prší v květnu málo. Například od úterka do včerejšího rána stoupla hladina pouze o čtrnáct centimetrů, takže podstatná část plochy vodní nádrže je stále na suchu. Na ostatních přehradách v regionu hladina mírně klesá. Součástí díla byla i náhradní výsadba. Jako další kompenzaci za vykácené dřeviny budou v zátopě přehrady nainstalovány plovoucí betonové ostrovy pro vodní ptactvo, zejména pak pro rybáka.

Vodohospodáři z Povodí Odry, kteří Olešnou spravují, si od stavební akce slibují čistší vodu, zlepšení protipovodňové ochrany a zajištění vodních zásob pro průmysl. Lepší kvalita vody by mohla zvýšit také atraktivitu kempu na břehu přehrady. Sanace přehrady a s ní související vypuštění vody však provoz kempu loni výrazněji neovlivnila.

Z Olešné odjíždělo v nejvytíženější době zhruba tři sta naložených nákladních vozů denně. Většina odtěžených usazenin směřovala na rekultivaci odvalu u Dolu Staříč II. Zbývajících zhruba deset tisíc kubíků sedimentů, které měly vyšší hodnoty znečištění, putovalo na skládku v Ostravě. S odjezdem posledního nákladního auta ale práce na Olešné neskončily, musejí se opravit poškozené komunikace například v Rovenské ulici nebo v ulici Na Hrázi, hotovo má být do konce září. Minulý týden začala také oprava vozovky u příjezdu do Frýdku-Místku po hlavní silnici z Palkovic, po které jezdila plná nákladní auta. Povrch cesty tam postupně začal vykazovat četné trhliny.