K nárazové odorizaci přistupuje plynárenská společnost před zahájením topné sezony pravidelně. Intenzivnější zápach pomáhá odhalit řadu poruch, jak netěsnost potrubí, tak i nepatrné úniky z domácích spotřebičů. Podle odborníků nemají lidé únik plynu podcenit.

„Občané, kteří zaznamenají únik zemního plynu nebo budou mít jen pouhé podezření na únik, nechť se ihned obrátí na nepřetržitou pohotovostní službu, na číslo 1239,“ řekla Ivana Slováčková, tisková mluvčí skupiny RWE-region severní Morava.

Dispečerovi je nutné nahlásit jméno, adresu i telefonní číslo, druh poruchy a orientační body, podle kterých se pracovníci pohotovostní služby dostanou co nejrychleji na místo úniku.

„Pokud se jedná o oprávněný výjezd, oprava je bezplatná,“ dodala Slováčková. Plynárny ale řeší pouze úniky na distribuční soustavě, na poruchy dál od hlavního uzávěru plynu si musejí majitelé zavolat servisní firmy.

Ke zvýšené odorizaci plynu se plynárenská společnost vrátí opět v listopadu, a to v rámci přechodu na centrální systém odorizace zemního plynu. Lidé si tak budou moci znovu zkontrolovat, zda jsou všechny plynové spotřebiče v jejich domácnosti v pořádku.

Plynaři navíc také změní zapáchavou látku, která se do plynu vstřikuje. Podobné testování systému proběhlo už na jaře. „Tehdy byl zaznamenán asi trojnásobný nárůst hlášení na poruchovou linku,“ podotkla Slováčková.