Na staré silnici se budou řešit zejména dva neproblematičtější body – křižovatka na Kamionce a chodník v Oldřichovicích na Tyrské. Podle starostky Věry Palkovské lze modernizaci křižovatky naplánovat už letos. „Pokud vše půjde dobře, na podzim zahájíme realizaci,“ tvrdí. „U chodníku na Tyrské je to odvislé od výkupů, od vstřícnosti těch lidí,“ upozornila. Rovněž zde optimistický scénář počítá se zahájením akce v podzimních měsících.

Více k tématu si přečtěte v souvisejících článcích

Křižovatkou na Kamionce denně projede až 20 tisíc vozidel. Běžně se zde tvoří kolony, problémy mají chodci i motoristé – na vjezd do křižovatky nebo při odbočování na Lidickou ulici se často čeká dlouhé minuty.

„Ta intenzita dopravy je tak šílená, že lidé čekají deset minut, než přejdou silnici. Řekl bych, že hodně záleží na slušnosti a ohleduplnosti řidičů. Pokud řidiči na hlavním tahu odbočující auta nepustí, člověk se může učekat a uprosit,“ popsal šéf třineckého investičního odboru Daniel Fojcik. Kamionka je v úseku, na němž nejsou výjimečné ani kolony od Zobawy po restauraci Napoleon.

Práce na projektu moderní křižovatky odstartovaly loni na jaře. „Komunikace je samozřejmě ŘSD, ale my platíme projektovou přípravu a budeme zajišťovat územní rozhodnutí a stavební povolení,“ naznačil tehdy Daniel Fojcik. Ve hře byly původně dvě varianty, Fojcik ale v srpnu řekl, že na základě schůzek, dopravní analýzy a po doporučení ŘSD a policistů se nakonec zvolil projekt „dynamicky řízené“ světelné křižovatky. „Čili nebude tam kruháč, u něhož by byly náklady daleko větší,“ vysvětlil.

Jedná se o poslední velkou křižovatku, kterou město na I/11 řeší. Předtím to byla Zobawa, kde už „světla“ několik let jsou. Dlouho se mluvilo také o výstavbě kruhového objezdu pod oldřichovickou restaurací Napoleon. Má sice stavební povolení, náklady se však odhadují na 90 milionů korun.

„Můj osobní názor je, že kruháč asi nebude,“ řekl před časem redakci Marian Plucnar, který vede oldřichovický osadní výbor. Podle starostky Věry Palkovské bude konečné rozhodnutí na vlastníkovi silnice. Tím je Ředitelství silnic a dálnic. „Vývoj ukáže,“ uvedla s tím, že devadesát milionů „nikdo zbytečně nedá“. Modernizace křižovatky na Kamionce bude mnohem levnější, a má tak i z tohoto důvodu přednost.

Pokud jde o chodník na Tyrské, má zvýšit bezpečnost lidí, kteří riskují zdraví na cestě mezi Oldřichovicemi a odbočkou a ke „kanadskému lesu“. Mnohasetmetrový úsek je pro chodce či maminky s kočárky extrémně nebezpečný. Šéf osadního výboru v sousedních Neborech Adolf Bolek o něm říká, že je to „nezdařilý pokus o sebevraždu“.

„Tam se po té cestě skutečně jít nedá, ani na kole se tam jet nedá. A s dětským kočárkem už vůbec ne. Prosím vás, berte to nějak na vědomí,“ připomněl loni Bolek třineckým zastupitelům.

Stavba má slušné šance na realizaci, její příprava ale nemusí proběhnout zcela hladce. „Já bych chtěl apelovat na osadní výbor a na občany, protože ten chodník půjde částečně i po soukromých pozemcích, aby stavbě nebránili,“ prohlásil na setkání s obyvateli Oldřichovic třinecký místostarosta Ivo Kantor. „Dojde k tomu, že se budou posouvat i ploty,“ naznačil Kantor s tím, že lidé by neměli při výkupech požadovat neadekvátní ceny. „Jeden majitel může zablokovat celou stavbu – a my s ní nehneme,“ řekl.