Na této akci se tradičně prezentují státní i soukromé střední školy. „Pozvání přijaly i školy se specializačním zaměřením z jiných okresů, které doplnily vzdělávací nabídku škol z našeho regionu,“ vysvětlil ředitel frýdecko-místeckého úřadu práce Libor Černý. V letošním roce byla nabídka vystavovatelů rozšířena také o možnosti studia pro dospělou populaci. „Zástupci 70 škol z Moravy a Slezska spolu se zaměstnavateli a s poradci pro volbu povolání Informačního a poradenského střediska Úřadu práce ve Frýdku-Místku tak pomáhali vycházejícím žákům při jejich rozhodování v profesní volbě a dospělým v orientaci v možnostech vzdělávání,“ řekl Černý.
Žáci měli možnost využít také speciální počítačové programy, které umožňují testování zájmů vycházejících žáků a nabídku profesních oblastí, v nichž se tyto zájmy dají uplatnit.
Mezi školami, které se v Národním domě prezentovaly, nechyběla ani Střední škola zemědělská a lesnická Frýdek-Místek. „Naše škola nabízí celkem osm oborů, z toho dva jsou studijní ukončené maturitou, ostatní jsou učební. Například o obor Opravář zemědělských strojů je veliký zájem, protože jeho součástí je i získání řidičského průkazu na traktor, auto i nákladní automobil zdarma,“ řekla Ivana Míčková s tím, že v tomto oboru studenti získají i svářečské průkazy. „Navíc žáci s touto kvalifikací mají široké uplatnění v praxi,“ dodala Míčková. O tuto školu je mezi žáky zájem. „Třeba obor Lesní mechanizátor se myslím učí jen na třech místech Moravy, proto zde máme žáky i z větší vzdálenosti a bydlí na internátu. Na škole máme i žáky ze slovenské Čadce,“ dodala Míčková.
„Mě tady nevíce zaujala celková organizace. Přišel jsem zde, abych našel inspiraci pro další studium. Například mě zaujaly školy se zaměřením na lesnictví,“ řekl čtrnáctiletý Jakub Marek z Frýdlantu nad Ostravicí.
Tato akce umožnila zhruba 2 100 žákům vycházejícím ze základních škol okresu Frýdek-Místek zvolit si svou profesní orientaci a své budoucí povolání zodpovědně a úspěšně. Dospělým pak Trh vzdělávání nabídl možnosti dalšího vzdělávání a zvýšení kvalifikace, což se stává nezbytností pro perspektivní uplatnění na trhu práce.