Předchozí
1 z 4
Další

Podívejme se na tři projekty z našeho kraje, které se podle Deníku povedly.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: PENÍZE Z EU NA PROJEKTY V MS KRAJI

CityCampus Ostravské univerzity

Slavnostní otevření City Campus, nových budov Ostravské univerzity, 13. února 2023, Černá louka, Ostrava.Slavnostní otevření City Campus, nových budov Ostravské univerzity, 13. února 2023, Černá louka, Ostrava.Zdroj: Deník/Lukáš Kaboň

Dlouho očekávaná stavba se po třech letech zpřístupnila veřejnosti začátkem roku 2023. City Campus s univerzitními budovami pro umění a sport tvoří zázemí pro Ostravskou univerzitu. Stavba na Černé louce za miliardu korun v únoru 2023 představila dvě nové útočiště pro své fakulty - Klastr umění a designu a Univerzitní zázemí sportu. Stavba se začala budovat v roce 2020 a doprovázely ji nejrůznější komplikace, například v podobě pandemie covidu-19. Vše se ale nakonec dotáhlo do zdárného konce.

EDEN Karviná. Takto by skleníky simulující různá zemská prostředí mohly vypadat podle předběžné vizualizace.
13 vyvolených! Tyto projekty v Moravskoslezském kraji usilují o 19 miliard z EU

Katedra studií lidského pohybu Pedagogické fakulty Ostravské univerzity neměla do otevření CityCampusu vlastní sportoviště. Nyní má k dispozici například halu pro míčové sporty, gymnastický sál, vnitřní lezeckou stěnu, střešní ovál, nejrůznější učebny a diagnostické laboratoře, které mohou v rámci výzkumů mapovat pohyb. Klastr umění a designu disponuje komorním sálem pro 242 diváků, který nabízí skvělou akustiku a klavír za pět milionů korun a také galerii ve stylu white cube.

Na stavbu Klastru umění a designu přispěla Evropská unie dotací 357,8 milionu korun a na Univerzitní zázemí sportu a behaviorálního zdraví částkou 645,9 milionu korun. V rámci CityCampusu bylo vytvořeno i podzemní parkoviště s kapacitou 155 míst, které si vyžádalo náklady 175 milionů korun bez DPH.

Muzeum nákladních automobilů Tatra Kopřivnice

První čtyři automobily navezli řidiči v úterý 6. dubna 2021 do nového Muzea nákladní automobilů v Kopřivnici. V muzeu má být celkem sedm desítek automobilů značky Tatra.První čtyři automobily navezli řidiči v úterý 6. dubna 2021 do nového Muzea nákladní automobilů v Kopřivnici. V muzeu má být celkem sedm desítek automobilů značky Tatra.Zdroj: Deník/Ivan Pavelek

V rámci celého projektu byl zrekonstruován průmyslový objekt, ze kterého následně vznikla nová výstavní hala muzea Tatra Kopřivnice. Muzeum vzešlo z rekonstrukce bývalé slévárny automobilky v Kopřivnici a stalo se tak lákadlem pro turisty z celého Česka. Expozice muzea, které se veřejnosti otevřelo v roce 2021, jsou rozděleny do několika jednotlivých sekcí a ukazují nejrůznější nákladní automobily, které automobilka Tatra v průběhu let vytvořila. Návštěvníci mohou vidět kompletní sbírku mapující historii podniku Tatra a vývoj automobilového průmyslu. Mezi exponáty je k vidění například Tatra 162, valník Tatra 128 z roku 1951, letištní tahač a Tatra T 813.

Náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Jakub Unucka (ODS).
Miliardy z EU pro Karvinsko jsou v ohrožení. Náměstek Unucka: Času zbývá málo

Součástí celé expozice muzea je i využití rozšířené reality, které návštěvníkům představuje automobily v jiném světle, než jsou v muzeích zvyklí. Stavba Muzea nákladních automobilů Tatra vyšla na 173 milionů korun a Evropská unie přispěla částkou 111 milionů korun. Samotné Muzeum se stalo i Muzejním počinem roku 2021, kde zvítězilo v kategorii mezi 17 přihlášenými projekty.

Od letošního dubna navíc muzeum nově patří pod Muzeum Novojičínska, které se se společností Tatra Trucks a městem Kopřivnicí domluvilo na rekonstrukci Technického muzea Tatra Kopřivnice, které oproti novému Muzeu nákladních automobilů Tatra v posledních letech působilo jako „chudý příbuzný“. Návštěvníci muzeí v Kopřivnici mohou vidět i Slovenskou střelu, která bude v budoucnu součástí komentovaných prohlídek.

Obchvat města Karviná

Stavba karvinského obchvatu.Stavba karvinského obchvatu.Zdroj: Deník/Tomáš Januszek

V červenci 2023 se splnil sen mnoha obyvatelů Karviné. Kamiony, dodávky a osobní auta, které přes Karvinou jen projížděly, už nemusí přes centrum, ale město objíždí po novém obchvatu. Stavba, která trvala tři roky je pro Karvinou velkou úlevou. Díky obchvatu ubylo v centru města velké množství kamionů a automobilů ve směru z Orlové či Bohumína do Českého Těšína a opačně. Stavba probíhala od června 2020 a spojuje Nádražní ulici v části Bělidlo, pokračuje přes řeku Olši a kolem Darkovského mostu se dále napojuje na silnici vedoucí do Českého Těšína.

Stavba karvinského obchvatu.
Karviná si uleví, obchvat města se otevírá. Pozor, je tu i dopravní změna

Celá výstavba jihozápadního obchvatu města Karviná vyšla na necelé 1,3 miliardy korun s tím, že výše dotace z Evropské unie činila přes miliardu korun. Cílem celého projektu bylo především odvedení tranzitní dopravy mimo zástavbu města a snížit tak zátěž obyvatelstva hlukem a špatným ovzduším z výfukových plynů.