Uspořádá ji zdejší samospráva, která přitom podobná shromáždění dosud považovala za nesmyslná. Co se od loňského léta změnilo? Kromě toho, že Třineckem projelo dalších zhruba deset milionů vozů, je to především postup majetkoprávní přípravy v úseku, který lze stavět nejdříve.

„Zatím jsme neměli ty správné ,patrony’. Ale už v tomto měsíci by měl být souhlas všech vlastníků a v ruce už máme zahájení stavebního řízení v hlavním tahu,“ řekla starostka Věra Palkovská. Jinými slovy: v dohledné době padne argument, že peníze na novou silnici nejsou, protože není připravena.

Jako první má přijít na řadu více než čtyřkilometrový úsek od čerpací stanice Shell u kruhového objezdu v Oldřichovicích k firmě Bajusz v Bystřici. Problém je v tom, že ministerstvo dopravy počítá se stavbou někdy po roce 2015. Peníze na výkupy jsou, ale potíž je s miliardami na samotnou cestu. Ty podle ministerstva stát nemá.

Palkovská uvedla, že termín happeningu, který podpoří i Hospodářská komora, zatím nezveřejní. Uskuteční se ale během několika týdnů. „Bude to apolitická akce, při které dopravu nezastavíme, ale zpomalíme. Není cílem dělat zátarasy. Ale nepůjde jen o to. Poté chceme jet za ministrem s upozorněním, že v této chvíli už v žádném případě nemůžeme zabránit nějakým nátlakovým akcím,“ naznačila starostka.

Akce se podle ní uskuteční v prostoru u Zobawy, tedy jen pár metrů od Vendryně, která se označuje za „špunt“ celého hlavního tahu. Přišli by místní lidé? „Sami Vendryňáci by asi takovou akci nezorganizovali. Pokud to za ně udělá Třinec, pravděpodobně se zapojí, ale ruku do ohně bych za to nedala,“ míní Jana Chlebková, která v obci žije.

O protestech v jiné části města začíná mluvit Adolf Bolek z osadního výboru v Neborech. „Je taková úvaha, že by se zorganizoval průvod z Kamionky na Tyrskou. Je to v záloze, uvidíme, jak u nás dopadnou výkupy. Ale jakmile bude vše připraveno a peníze nebudou, tak to uděláme,“ řekl redakci. Slibům už podle něj odzvonilo. „Občanům to jde na nervy, to nemůžou takhle zacházet s lidma.“