Nejpozději v květnu 2022 by měla být více než pět kilometrů dlouhá silnice mezi Třanovicemi a Nebory uvedena do provozu. Stavba vyjde na zhruba 2,14 miliardy korun bez DPH. O výstavbu se postará sdružení firem Eurovia a Strabag, které nově staví také druhou etapu obchvatu Frýdku-Místku. Investor je Ředitelství silnic a dálnic.

Předseda osadního výboru v Neborech Adolf Bolek doufá, že se lidem uleví. „Hlavně občanům zadní části Nebor, Ropice, Stříteže a Hnojníka. Provoz nebude zatěžovat ani samotný Třinec,“ připomněl s tím, že s primátorkou Třince Věrou Palkovskou před časem předal na ministerstvu dopravy také petici podepsanou místními obyvateli.

Obyvatelé obcí, kterým nová silnice ulehčí od husté dopravy, přitom ještě před několika měsíci nevěřili, že se po letech slibů konečně začne stavět. Tisíce vozidel jim denně svištěly doslova za okny. V Ropici a Stříteži sílily hlasy o protestní blokádě stávající silnice. Utnul je až definitivní verdikt, že se bude stavět.

„Cesta už je tady potřeba od devadesátých let,“ podotkla při středečním slavnostním zahájení stavby primátorka Třince Věra Palkovská s tím, že až v roce 2006 s výstavbou automobilky Hyundai úřady pochopily, že se cesta na Slovensko stavět musí. Vyhráno i přes snahu města ale zdaleka nebylo.

Slavnostní zahájení stavby poslední části obchvatu Třince.

Generální ředitel ŘSD Radek Mátl podotkl, že příprava stavby byla velmi komplikovaná. „Byla tady řada vyvlastnění a soudních sporů, které se neustále vlekly,“ řekl Mátl. V malé části trasy sice stavbaři ještě kvůli probíhajícímu vyvlastňovacímu řízení jednoho vlastníka pozemků nemůžou pracovat, scénář prodloužené Rudné by se neměl opakovat.

Krajský úřad zamítl odvolání vlastníka pozemků proti vyvlastnění. „Dne 30. října bylo doručeno rozhodnutí Moravskoslezského kraje, které potvrdilo rozhodnutí správního úřadu prvního stupně. Rozhodlo se tak definitivně o vyvlastnění. Rozhodnutí se musí doručit, musí nabýt právní moci, ale myslím si, že jedna překážka odpadla,“ řekl ministr dopravy Vladimír Kremlík. Proti rozhodnutí ještě může být podán opravný prostředek, dokončení stavby by to však nemělo podle ministra oddálit.

Stavba je součástí definitivního řešení propojení dálnice D48 se Slovenskem po silnici I/68 a I/11, a to až do Mostů u Jablunkova. Ke komplikovaným stavebním objektům se bude řadit výstavba mimoúrovňové křižovatky u napojení na dálnici D48. Pracovat se bude za provozu. Součástí nové čtyřpruhové komunikace bude také 25 protihlukových stěn s celkovou délkou téměř deset kilometrů.