Doprava ve městě bude ještě složitější

Od pondělka už je uzavřen most u místecké Hypernovy nad rychlostní silnicí z Ostravy do Beskyd a od 15. června se k tomu přidá i uzavírka Lískoveckého mostu u Válcoven plechu. „Most přes řeku Ostravici u nádraží v Lískovci je v havarijním stavu. Nevyhovující je zejména jeho izolace a odvodnění,“ informovala mluvčí frýdecko-místeckého magistrátu Jana Matějíková. Situace je natolik vážná, že statik na tomto mostě spojujícím Frýdek se Sviadnovem odmítl povolit další provoz. „Proto jej město celkově rekonstruuje. Náklady budou činit téměř čtyřiadvacet milionů korun a hrazeny budou z městského rozpočtu,“ uvedla Jana Matějíková. Most získá novou izolaci, kolejový svršek, vozovku a nátěr ocelové konstrukce. Pilíře s nosnou deskou mostu budou opraveny a obnažená ocelová výztuž bude ošetřena a zabetonována. Úpravou projdou také chodníky po obou stranách mostu. „Práce na rekonstrukci mostu by měly být zahájeny okolo 15. června, termín dodatečně upřesníme. V době rekonstrukce bude most v celé své šířce a délce uzavřen pro veškerou dopravu včetně autobusové,“ upozornila mluvčí.

Uzavírka postihne zejména linku městské hromadné dopravy číslo 7. Ta už od tohoto pondělka 2. června jezdí podle výlukového jízdního řádu jako linka číslo 27. Trasa této výlukové linky zachovává stejné konečné zastávky. Ze zastávky Dobrovského po Magistrát tato trasa zůstává stejná. Dále linka míjí zastávku Revoluční, ale zajíždí k Nemocnici, Sídlišti a k Válcovnám plechu. Odtud pokračuje přes ulici Míru ke Slezanu 01 a dále po své původní trase na Letnou.

V opačném směru z Letné pak linka zachovává původní trasu po zastávku Slezan 01. Dále pokračuje po ulici Míru k Válcovnám plechu a pak už opět postupuje po původní trase až k Sídlišti. Odtud je další změna trasy přes Nemocnici k Magistrátu. Poté se linka opět vrací do původního směru na Dobrovského, případně Nové Dvory.

O něco jednodušší je situace pro pěší. „Chodci mohou využívat lávku pro pěší, která je několik desítek metrů proti proudu řeky. Celková uzavírka mostu by měla trvat dva měsíce, celková rekonstrukce mostu by pak měla být dokončena v průběhu října,“ upřesnila Jana Matějíková.
Výlukový jízdní řád a schéma vedení linky číslo 27 lidé mohou najít na oficiálních webových stránkách města s adresou www.frydek-místek.cz. V pravém horním rohu pod kalendářem akcí je také umístěn nový odkaz: doprava – uzavírky mostů, který po rozkliknutí obsahuje informace o dopravních omezeních, objízdných trasách a změnách v MHD, které s uzavírkami mostů souvisí.

Most k Hypernově bude zavřen několik měsíců

Řidiči ve Frýdku-Místku se nemají vůbec na co těšit. Most, který překračuje čtyřproudovou komunikaci I/56 vedoucí z Ostravy do Beskyd, bude několik měsíců uzavřen. Důvodem je celková rekonstrukce.

Most, za jeho údržbu zodpovídá Správa silnic Moravskoslezského kraje, je kompletně uzavřen od 2. června, a to na dobu 4 až 5 měsíců. Práce na opravě mostu se dotknou nejen řidičů, ale také pěších a cyklistů, kteří most využívají při cestě za nákupy do přilehlé Hypernovy, nebo za rekreací na nedalekou přehradu Olešná. Rozsah rekonstrukce umožní zachování provozu pouze na nájezdových a sjezdových rampách, na vlastním přemostění silnice bude provoz vyloučen. Přechod silnice bude umožněn pouze pěším, a to po provizorní lávce. Současně si rekonstrukce vyžádá částečné omezení provozu na silnici I/56 pod mostem, kde bude sveden vždy do jednoho jízdního pruhu.

„Správa silnic Moravskoslezského kraje, která rekonstrukci mostu na krajské silnici zajistila, připravila i odborný návrh objízdné trasy hlavními ulicemi města tak, že provoz z ulice 17. listopadu směrem k přehradě Olešná bude převeden na ulici Ostravskou a přes křižovatku nad křížovým podchodem směr Příbor k odbočce na Olešnou, bude umožněno odbočení z ulice 17. listopadu na silnici I/56 směr Ostrava, ze silnice I/56 ve směru od Frýdlantu nad Ostravicí na ulici 17. listopadu a ze silnice I/56 ze směru od Ostravy na silnici II/473 směr Olešná. Provoz na silnici I/56 bude sveden vždy do jednoho pruhu,“ uvedl Ivo Muras, vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství krajského úřadu Moravskoslezského kraje. Náklady na celkovou rekonstrukci mostu jsou odhadovány na 33,5 milionů korun.

MHD nyní bude jezdit jinak

Z důvodu uzavírky mostu na ulici 17. listopadu (u Hypernovy) ve Frýdku-Místku platí od včerejška změněny jízdní řády autobusových linek číslo 2 a 5. Tyto linky budou jezdit dle výlukových jízdních řádů MHD a budou označeny jako linky číslo 22 a 25.
Linka 2 je upravena. Vedení trasy je Dobrovského – Hlavní třída – Slezská – Nádražní – Na Poříčí (zast. aut.nádraží) – 8. Pěšího pluku ( zast. Poliklinika) – Ostravská (zast. Ostravská)– Příborská (zast. Příborská) – Olešná – Štandl - Collo-louky (zast. Tesco) – Beskydská – 17. Listopadu – Ostravská – Hlavní třída – Na Poříčí – Nádražní – Slezská – Hlavní třída – Dobrovského.

Linka 5 – vedení trasy je zachováno v původní trase v úseku Řepiště – Lískovec – Frýdek, sídliště - Frýdek, žel. st. - Frýdek, AS - Místek, Poliklinika – Místek, Anenská a pokračuje dále po Ostravské do Sviadnova (ČSAD), dva páry spojů zajíždějí k Hutním montážím ve Sviadnově.
Spoje do Chlebovic jsou vedeny po Ostravské a Příborské, spoje z Chlebovic pak využívají současnou trasu a most na ulici 17. listopadu objíždějí přes Collo-louky a Beskydskou.

Výlukové jízdní řády - http://www.frydek-mistek.cz/mhd/index.php.


Zkoušku trpělivosti už řidiči zvládli v zimě

Představu o tom, jak náročná začne být situace ve městě při uzavírce některé z hlavních dopravních tepen, si naposledy řidiči mohli udělat koncem loňského roku při pokládce nového koberce na výpadovce na Brno.

Během větší části listopadu procházel rekonstrukcí úsek silnice I/48 v Zelinkovicích. Doprava tu byla výrazně omezena, provoz po celou dobu uzavírky sveden do jednoho jízdního pruhu a řízen semafory. Nový povrch získal úsek vozovky v délce zhruba sedmi set metrů. Nejdříve dělníci opravovali část silnice ve směru od Příbora, poté v opačném směru.

Toto omezení zapříčinilo tvorbu dlouhých kolon v obou směrech. Patnáctiminutová čekací doba ve frontě před semafory nebyla nijak výjimečná, stejně jako ucpané centrum města a zpoždění veškeré autobusové dopravy na linkách vedených opravovaným úsekem komunikace. Někteří řidiči se snažili tento úsek objet buď přes Paklovice nebo Staříč. Příliš si ale nepomohli, neboť v Palkovicích byla také silnice částečně uzavřena a řízena semafory. Úzká staříčská „okreska“ zase měla potíže pojmout tak velký nárůst dopravy. K tomu si řidiči museli připočítat čas a benzín, který ztratili objížděním. „Bylo to skutečně náročné a nepříjemné. Jezdívám tímto úsekem dost často za zakázkami a mohu říct, že zdržení kvůli dopravní zácpě mě stálo hodně nervů,“ posteskl si podnikatel Radomír Petroš z Dobré. „Na druhou stranu teď už v silnici aspoň nejsou díry,“ dodal.

Byla to hrůza, říká muž z Oldřichovic

Martin Mládek redakci popsal, jak čtyřtýdenní uzavírka hlavního tahu na Slovensko loni nepříjemně sevřela Oldřichovice. Silničáři k akci přistoupili 22. dubna loňského roku kvůli stavbě obřího kruhového objezdu, který navazuje na přeložku Frýdecké ulice. Veškerá doprava od Frýdku-Místku se tehdy až do 18. května odklonila na silnici třetí třídy. Ještě několik dní před uzavírkou část obyvatel sepsala petici.

Obávali se, že kamiony přinesou nebezpečí dětem z české a polské školy, měli rovněž obavy z otřesů a poškození domků. „Nechce se mi věřit, že tam někdo může pustit kamionovou dopravu, silnice na to není přizpůsobena. Spočítal jsem si, že jich za tu dobu bude nejméně padesát tisíc,“ řekl loni Martin Mládek, když předával petici vedení města.

„Co se stane, až se tam nějaký kamion převrátí? Nevěřím, že k tomu nedojde. Pod vozy se krajnice může utrhnout. Jak se bude řešit bezpečnost dětí, které tam chodí do školy?“ dodal Mládek, jenž žije sedm metrů od silnice. Pod petici se podepsalo 25 lidí, ale Mládek upozorňoval, že s ní rychle oběhnul jen nejbližší sousedy. Jak na uzavírku vzpomíná po 13 měsících?

„Bylo to přesně takové, jak jsme upozorňovali. Jezdil nám tam jeden kamion za druhým. Nezvykli jsme si. Možná bychom si zvykli, kdyby tam kamiony jezdily rok nebo dva,“ řekl v pátek redakci. „Pro lidi, kteří mají například netěsnící okna, to byla hrůza. Kamiony jezdily i v noci, i když jich bylo trochu míň,“ vzpomíná. Podle něj se naštěstí žádná tragédie neodehrála, jen poslední den uzavírky se na jejím úplném konci u Bystřice vyvrátil zahraniční kamion.

„Byla tam pravotočivá zatáčka do pravého úhlu,“ uvedl Martin Mládek. Myslí si, že kruhový objezd se měl postavit o několik desítek metrů blíž, a to u restaurace Napoleon. „Nevidím důvod, proč se kruháč stavěl tam, kde je,“ řekl. Sedmisetmetrovou přeložku Frýdecké totiž využívá jen minimum řidičů. Všichni ostatní odbočují tradičně u Napoleona a jedou do centra Třince po staré cestě.

„Z obou stran se tvoří kolony, dokonce i mimo špičku. Silnice se prostě ucpe. Pokud jedete od Tesly na Vendryni, tak musíte čekat, dokud vás někdo v koloně nepustí. Jinak nemáte šanci odbočit,“ upozornil Mládek, který navrhuje, aby se kamionům vjezd na starou silnici u Napoleona zakázal. „Kolem té pumpy by už jezdit neměly,“ myslí si.

Jana Rumianová, Tomáš Machálek, Marek Cholewa