Vrstva kameniva pod asfaltem měla mít třicet centimetrů, ale prý je tam jen necelých deset. „Není to zhuťněné, tím pádem ta cesta sedá. Je to šlendrián, snažili se ušetřit,“ prohlásil Byrtus.

Podle něj podpisovou akci podpořilo devadesát procent obyvatel Radvanova. „A to jsme ještě nebyli ve všech barácích,“ řekl. Byrtus si myslí, že na stavbě selhal i stavební dozor, byť měl být „trvalý“, a doplácejí na to motoristé, chodci i cyklisté.

Akce je součástí obřího projektu revitalizace řeky Olše, který pod hlavičkou Slezského vodohospodářského svazku (SVS) realizuje osm měst a obcí. Tiskový mluvčí SVS Jindřich Vaněk ale říká, že svazek kvalitu provedené práce velice důsledně kontroluje.

„Žádné nekvalitní dílo od stavbařů nepřevezmeme. Pro kontrolu kvality jsme angažovali specializovanou certifikovanou společnost, která dozorovala největší a nejsložitější stavby v České republice, například kanalizační síť pro Brno. Operativně řešíme dílčí problémy, ale výsledná kvalita bude ve standardu projektové dokumentace a vysoutěžených finančních prostředků,“ pravil Vaněk.

Lidé v oblasti, kde se kanalizace buduje, žijí asi rok na stavbě. „Ta je omezuje a obtěžuje, a tak není k naštvanosti daleko. V Radvanově si lidé stěžovali na kvalitu provizorní vozovky. Požadovali ihned opravit vozovku v celé šíři. Je ale nutné počkat do jara a opravit poklesy vzniklé během zimy. Při stavbě kanalizace jde jen o kanalizaci. Novou vozovku v celé šíři, odvodnění, či sjezdy na soukromé pozemky musí zajistit obec. Bylo by dobré udělat všechny úpravy najednou příští rok na jaře, ale to je opravdu otázka na vedení města. SVS na jaře příštího roku definitivně opraví vozovku v místech, kde leží potrubí. Nemůžeme zároveň rekonstruovat celé silnice,“ vysvětlil mluvčí SVS.

Byrtus ovšem tvrdí, že Vaňkovi nevěří. Uvedl, že z představy o spuštění stavby do provozu má „mrazení v zádech“. Lidem podle něj vadí také to, že i subdodavatelé pověřují pracemi další a další firmy. „Každý to mastí, jak to mastí,“ míní. Jindřich Vaněk ale odmítá, že by se tím miliardový projekt prodražoval.

„Na začátku jsme vybrali tři hlavní dodavatele, podle rozdělení stavby na tři úseky. Postupovali jsme striktně dle zákona a vybrali renomované stavební firmy a s nimi dohodli pevnou cenu. Dle zákona je povoleno 30 procent práce realizovat pomocí subdodavatelů. Na stavbě se ale pohybuje množství dalších osob, které realizátoři pověřují dílčími pracemi anebo třeba přivezou štěrk,“ řekl Vaněk.

Nesouhlasí ani s dalším tvrzením Miroslava Byrtuse a dalších kritiků stavby, že některé faktury se hradí dříve, než je odvedena práce. „Tak to odmítám,“ pravil mluvčí SVS.