Celou zakázku na obchvat města rozdělil stát na dvě části. Loni na jaře se začalo pracovat v úseku, který zahrnuje výstavbu zhruba poloviny obchvatu poblíž přehrady Olešná směrem k výpadovce na Frýdlant a také připojení dálnice D56 na budoucí obchvat D48. Druhá etapa obchvatu řeší zhruba čtyřkilometrový úsek mezi silnicí I/56, tedy výpadovkou na Frýdlant nad Ostravicí, a dálnicí D48 do Českého Těšína.

Zhotovitele druhé etapy už ŘSD jednou vybralo, a to loni na podzim. V zakázce přitom uspělo jiné sdružení firem, než které buduje první etapu stavby. Vítězné konsorcium, které mělo na přelomu roku převzít staveniště, ale v době, kdy ceny stavebních prací razantně vzrostly, odstoupilo od smlouvy. Původně vybraný zhotovitel druhé etapy nabídl, že stavbu vybuduje o téměř čtvrtinu levněji, než byla předpokládaná hodnota zakázky. Ta je stanovena na zhruba 1,75 miliardy korun.

Výrazný nárůst cen ve stavebnictví se projevil i v případě nového tendru.

Společná nabídka firem Strabag a Eurovia činí zhruba 1,98 miliardy korun bez DPH, druhá nabídka v podání firmy Metrostav je o přibližně 400 milionů korun dražší. Sdružení firem, které staví první etapu obchvatu, se tentokrát do tendru nepřihlásilo. Loni vybíralo ŘSD v tendru ze šesti nabídek.

Výstavba obchvatu Frýdku-Místku. Práce poblíž přehrady Olešná.Výstavba obchvatu Frýdku-Místku. Práce poblíž přehrady Olešná.Autor: Deník / Lukáš Morys

Lhůta pro podání nabídek vypršela v pondělí, vyhodnocování nabídek obvykle při obdobných zakázkách trvá minimálně několik týdnů, někdy i měsíce.

ŘSD VYBRALO FIRMU NA OBCHVAT TŘINCE

Pokrok nastal i v případě dostavby obchvatu Třince v úseku mezi Třanovicemi a Nebory. V tendru, který byl vyhlášen loni na podzim, mělo ŘSD na výběr ze tří nabídek. Předpokládaná hodnota zakázky je 1,97 miliardy korun bez DPH, nejlevnější nabídka je o zhruba 450 milionů nižší. Podala ji italská společnost Rizzani de Eccher. Další společnosti, které se zapojily do tendru, nabídly výrazně odlišné ceny. Jde o stejné firmy jako v případě druhé etapy obchvatu Frýdku-Místku. Sdružení Eurovia a Strabag by chtělo novou silnici postavit za 2,145 miliardy korun, firma Metrostav za bezmála dvě a půl miliardy.

„V lednu ŘSD obdrželo celkem tři nabídky, které následně posoudila hodnotící komise. Ta již doporučila uchazeče, se kterým by mělo ŘSD uzavřít smlouvu. Předpoklad uzavření smlouvy se zhotovitelem je nejpozději ve třetím kvartálu letošního roku. Přesný termín zahájení je ale závislý na případných námitkách ze strany neúspěšných uchazečů k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Termín zprovoznění poté bude 32 měsíců od data zahájení prací,“ uvedlo ŘSD. Kdo v tendru uspěl, ale zatím říct nechce.

Zhotovitele stavby, která je poslední částí obchvatu Třince, už přitom ŘSD jednou vybralo. Vítězná firma se ale kvůli průtahům v majetkoprávní přípravě stavby zakázky vzdala. Uplynuly lhůty, kterými byla její nabídka vázána. Poté, co vítězná společnost z tendru už zakázku nechtěla, oslovilo ŘSD další účastníky tendru, ani ti ale o zakázku za tehdejších podmínek nemají zájem. ŘSD proto připravilo nové výběrové řízení na zhotovitele stavby.

Nová silnice, která uleví zejména Ropici, Stříteži a Hnojníku, bude měřit skoro šest kilometrů. Po dokončení stavebních prací, což by mělo nastat nejdříve v roce 2022, se řidiči snadno po obchvatu Třince od hranic se Slovenskem dostanou až na dálnici D48 mezi Českým Těšínem a Frýdkem-Místkem. Zjednoduší se i doprava pro průmyslové podniky z okolí.