Přes obědy vypomáhá na place zaměstnancům robot, který rozváží jídlo. Že by marketingový tahák? Ne, čistý pragmatismus z donucení v situaci, kdy gastro trpí nedostatkem personálu, říká majitel bistra.

Robot, který měl původně „vypomáhat“ v bistru Pochutnej si jen přes zimní sezonu, už v něm zůstal natrvalo. „V oboru už pracuji roky a vidím, co se děje na trhu práce. Po covidu zmizelo 37 procent zaměstnanců do jiných sfér a už se nevrátili. Gastro je složitá záležitost. A protože přednáším na školách, tak vidím, jak obrovský problém je získat do našeho oboru nové lidi. Hledal jsem cesty, jak to udělat a jediná, která mi dávala smysl, byl právě ten robot,“ vypráví Tomáš Nový začátek příběhu robotického pracovníka ve své restauraci.

Podle Nového je výhoda robota hlavně spolehlivost. Robot není nemocný, nestane se, že kvůli kocovině nepřijde do práce a nemá ani lidské manýry.

Na trhu je již mnoho druhů robotů, kteří se hodí do gastronomického provozu. Nejen jejich možnosti, technické vybavení ale i cena jsou rozdílné. Podle čeho si proto majitel svého pomocníka vybíral? „Viděli jsme i starší roboty, ale měli jsme jasnou představu o tom, co všechno by měl umět. Bylo pro nás důležité, aby se uměl dobře orientovat v prostoru. Máme v bistru úzké části, takže náš požadavek byl, aby byl schopný projet i tam, kde je prostor 80 centimetrů. A také jsme chtěli, aby se uměl chovat inteligentně,“ odpovídá majitel.

Přes zimu si v provozu otestovali, že přes oběd vydá za 3 hodiny 120 jídel, což na place nahradí minimálně dvě osoby. Výpomoc personálů je tak hlavně v nejrušnější dobu opravdu znát. Na večeře ale volí bistro jinou strategii. „Přes víkend nebo večer má číšník větší časové možnosti si popovídat se zákazníky, takže v tu dobu práci robota upozaďujeme,“ prozrazuje Nový. A jeho strategie odpovídá i požadavkům klientů, kteří většinou přes týden v obědové pauze se chtějí najíst hlavně rychle, kdežto večer nebo o víkendu si rádi dopřeji déle strávený čas v restauraci.

Reakce lidí na robota jsou různorodé. Někteří jsou potěšeni a překvapeni zajímavou novinkou a robota si fotí a natáčí, jiní se nerozpakují dát najevo své rozhořčení. „Chodí za námi i hosté s názorem, že bereme lidem práci. Když jim ale řeknu, ať si vezmou zástěru a přijdou k nám do práce, že budeme rádi, tak nechtějí. Lidem se nechce pracovat. Je strašně těžké sehnat kohokoliv, kdo má nějaké zaujetí nebo chuť se učit, chuť na sobě pracovat. Není to tak, že by někomu práci bral, ale pouze nahrazuje někoho, kdo není a doplňuje stavy, které v tom odvětví chybí. Znám spoustu hospod, které musely zavřít z jediného důvodu a to, že neměli zaměstnance. I když měli stále klienty a plno v hospodě, tak je prostě neměl kdo obsluhovat. Majitelé se pak stávali otroky práce a raději si udělali catering a jsou spokojeni. A myslím, že tento model bude jen přibývat,“ domnívá se Nový.

Krom rozvážení jídla může robot v restauraci zastoupit i roli promotéra. Robot může zákazníky upozornit na denní specialitu nebo interaktivně s hosty komunikovat v češtině.