Objekty a příslušné pozemky obec před časem převzala od státu. - více ZDE
O areál měl totiž zájem konkrétní zájemce, který chtěl celnici využít jako takzvané Truck-centrum. V rámci projektu zde měla být vybudována i pumpa, kterou chtěla postavit společnost Benzina.
Hnutí Duha tvrdí, že nová stavba v migračním koridoru s nočním provozem může narušit migraci vzácných šelem – vlků, rysů a medvědů, ale i běžných druhů zvířat – jelenů, srnců nebo lišek. Čerpací stanice pohonných hmot poblíž státní hranice je podle hnutí zbytečná.
Ekologové říkají, že pumpa se navíc dostává do kolize s výstavbou ekoduktu, který v prostoru mezi celnicí a státní hranicí měl stát už v roce 2008. Hnutí tak obci navrhlo alternativní řešení – přebudování celnice na návštěvnické a poradenské centrum CHKO Beskydy a Kysuce. Jenže podle mosteckého starosty Milana Procházky nelze vidět problém černobíle.
Ozvalo se pět zájemců
Firma, která chtěla do areálu investovat, sice od záměru odstoupila, do 11. srpna, kdy byl poslední termín pro podání konkrétních nabídek, se ale ozvalo hned pět zájemců. A ve hře jsou poměrně vysoké částky. „Obec počítá s tím, že během deseti let by z pronájmu získala minimálně deset milionů korun. Pro nás to je tedy i zdroj příjmů,“ uvedl Procházka a dodal, že alternativní řešení využití celnice, o němž hovoří Duha, by obci přineslo řádově desetitisíce.
Obec už oslovila konkrétní firmu, aby předložila návrh smlouvy o pronájmu. Zlepší se především zázemí pro řidiče náklaďáků. „Kamiony tam stávaly a stávat budou. Je to v podstatě jediné odstavné místo od Čadce po Frýdek-Místek. Celnice má být místo, kde by mohli důstojně zastavit,“ shrnul Milan Procházka.
Budoucnost areálu by měla vypadat takto: hlídané parkoviště, ubytovna v bývalých kancelářích a možná i levné ubytování pro turisty z autobusů. „Navíc teď, v době krize, tam chce firma zřídit něco, co přinese dvacet až třicet pracovních míst,“ upozornil Procházka. Konkrétní jméno nájemce areálu chce obec zveřejnit až po podpisu smlouvy.
Ať si to postaví, říká starosta o ekoduktu
Starosta si myslí, že vše se podaří dotáhnout do konce roku. I opuštěná celnice přitom stojí peníze – jen za energie se podle Procházky platí sto tisíc měsíčně, ostrahu zajišťují Mosty na své náklady. Zmíněný ekodukt, jehož vybudování má zpoždění, si vyžádá minimálně 300 milionů korun. „Ať si to stát klidně vybuduje, nám to nevadí. Dokonce si myslím, že to bude návštěvnicky velmi zajímavé,“ pravil Procházka.
„Obec se nyní může rozhodnout, kterou cestou se vydá. Zda podporou pochybných komerčních projektů s nepříznivým dopadem na životní prostředí včetně velkých šelem, které jsou beskydskou přírodní pýchou, nebo podporou neziskových projektů s cílem zlepšit informovanost a vzdělanost návštěvníků a občanů Beskyd v oblasti životního prostředí,“ uvedl nedávno Miroslav Kutal z Hnutí Duha.
Ekolog prý mate veřejnost
Toho nicméně ostře kritizuje muž, který dění kolem celnice v Mostech dlouhodobě sleduje. „Tento pán zplodil v tiskové zprávě z 10. srpna minimálně dva nesmysly. A nestalo se to poprvé,“ napsal v e-mailu redakci občan Mostů. Upozornil, že Kutal sice oznámil, že o nájemci bývalé celnice a přilehlých pozemků v Mostech budou radní rozhodovat 11. srpna, to ale nebyla pravda.
Podle zmíněného zdroje tím Kutal mystifikoval veřejnost. „Ono je to mnohem jednodušší a mnohem populističtější chytnout se za „medvědí“ konec. Problematika dopravy a s tím souvisejících neduhů v Mostech je mnohem – mnohem širší, než je schopen pan „ekolog“ asi vnímat. Anebo mu jde jen a jen o medvědy a lidi ho nezajímají?“ píše se v e-mailu z letošního srpna.