Stavba úseku, který by měl z centra města odvádět dopravu nejen na trase od Ostravy do Beskyd a do Nového Jičína, ale také ve směru od Nového Jičína do Beskyd, může začít ještě letos. Vláda schválila parametry veřejné zakázky.

Jde o tu část obchvatu, která povede poblíž přehrady Olešná, dále přes Palkovickou ulici a místní část Bahno k současné silnici R56 a na kterou se napojí budoucí přeložka dálnice D56. Na zbytku trasy osm a půl kilometru dlouhého jižního obchvatu se stavět zatím nemůže. Posudek EIA o vlivu na životní prostředí, zpracovaný podle zákona z roku 1992, má totiž podléhat vydání nového ověřovacího stanoviska. V praxi to znamená, že auta a kamiony na nejvytíženější trase mezi Novým Jičínem a Českým Těšínem by stále projížděly středem města.

„V jednom úseku máme platné stavební povolení, ve dvou úsecích ještě ne. Jsou to úseky, které jsou postiženy debatou o EIA, která by se měla opakovat," uvedl po středečním jednání vlády ministr dopravy Dan Ťok.

Vláda loni přijala novelu zákona o posuzování vlivů na životní prostředí, která zajišťuje soulad s evropskou legislativou. Bez ní by nemohla čerpat peníze na různé stavební projekty. Jenže zároveň vyvstal problém pro plánované stavby, které mají stanovisko EIA podle zákona z devadesátých let, a stát nebyl schopen od té doby zahájit jejich výstavbu.

To je případ nejen obchvatu Frýdku-Místku, ale také desítek dalších staveb po celé republice. O těchto projektech vyjednávají zástupci ministerstev i Úřadu vlády na půdě Evropské komise, a to jak na ministerské, tak na úřednické úrovni.

„Konkrétně o tom, zda vůbec a především za jakých podmínek by Evropská komise byla ochotna umožnit zrychlené ověřování u menší části těchto velmi starých stanovisek EIA. Jednání jsou to velmi složitá, ale do konce března chceme mít jasno," uvedl ministr životního prostředí Richard Brabec, který si postěžoval na činnost předchozích vlád.

„Kdyby se novela zákona přijala už před několika lety, nikdo by žádné zdržení projektů aktuálně neřešil," rýpl si do opozičních řad ministr Brabec.

Není jasné, jak dlouho by trvalo připravit nové stanovisko EIA, opakování celého procesu by si ale zřejmě vyžádalo výraznější zdržení. I přes trable s evropskou směrnicí plánuje ministerstvo dopravy pokračovat v přípravě celého obchvatu.

„Chceme dělat věci paralelně. I v případě, kdybychom museli opakovat EIA pro tyto úseky, tak už chceme dělat přípravu soutěží a být připraveni na to, že v okamžiku, kdy nám projde zopakovaná EIA, můžeme hned začít stavět," konstatoval Dan Ťok. Jen samotný výběr zhotovitele trvá několik měsíců. Například tendr na sanaci Skatulova Hliníku, tedy skládky, která leží v trase plánované silnice, vyhlásilo Ministerstvo financí ČR loni v dubnu. Zakázku za zhruba 650 milionů korun však zhotoviteli zadalo až v lednu. Sanační a rekultivační práce, které potrvají tři a půl roku, mají začít v létě.

Příznivci obchvatu zůstávají ostražití

Organizátory únorové blokády hlavního tahu a autory facebookové stránky Chceme obchvat Frýdku-Místku rozhodnutí vlády potěšilo, zůstávají ale bdělí.

„Víceméně to bylo jasné už dopředu, hovořilo se o tom. Vítáme to, ale zůstáváme ostražití. Klíčové je pro nás, co přislíbil ministr dopravy Ťok a předseda vlády Sobotka zástupcům města na jejich jednání," uvedl jeden z iniciátorů Jan Becher s tím, že očekávají písemné potvrzení, které podle něj zástupci vlády městu přislíbili.

Pokud by se sliby neocitly do konce měsíce na papíře a nepomohly by ani připomínky, chtějí iniciátoři pokračovat v protestních akcích.

„Nechceme vypadat jako lidé, kteří dávají ultimáta. Chceme jen vědět, že to je myšleno vážně. Pokud budou sliby zahrány do autu, jsme připraveni na další protestní shromáždění a blokády, a to určitě ne pětiminutové," doplnil Jan Becher.

Naznačil, že možná zastavení dopravy by se mohla uskutečnit na jiném místě než poblíž místeckého marketu Tesco, nebo dokonce na více místech zároveň. Jak ale upozornil, žádná konkrétní akce zatím připravená není.