Měření žádné deformace tohoto tunelu neukazují, podle mluvčího SŽDC Pavla Hally je však potřeba počkat na stabilizaci propadlého území a mít „více než stoprocentní jistotu“.

Dopravu mezi Jablunkovem a slovenskou Čadcou nahradily České dráhy autobusy, cestující najdou informace na stránkách www.cd.cz/omezeniprovozu.

„Zhotovitel zvažuje, že ve středu bude sanační práce dokončovat. Nebude to ani ve středu,“ řekl Pavel Halla k obnovení provozu. K finančním ztrátám státní organizace poznamenal: „Ta data se budou analyzovat, nějaká škoda se určitě kalkulovat bude. Ale nejdříve se musí dohledat příčiny, aby se zjistilo, za kým ta náhrada půjde.“

Více k tématu čtěte v Souvisejících článcích

Jen elektrárenská společnost ČEZ, které se při závalu propadly dva stožáry vysokého napětí, hovoří o škodě kolem milionu korun. Při zřícení tunelu se poškodil i veřejný vodovod, který zásobuje asi 250 lidí.

Vodovod musí opravit do Vánoc

Dodávka vody je sice provizorně obnovena, starosta Mostů Milan Procházka je ale přesvědčen o tom, že nekrytý vodovod bude nutné během několika týdnů opravit. „Určitě to musí být do Vánoc, kdy je větší spotřeba vody,“ řekl. Zdůraznil, že práce je nutné urychlit i kvůli počasí.

Obci by žádné náklady vzniknout neměly, Procházka totiž spoléhá na pomoc stavební firmy, které se tunel zřítil. „Přistupují k tomu zodpovědně,“ naznačil.

Na radnici v Mostech se už obrátily desítky obyvatel, kterým v souvislosti s havárií vznikla nějaká škoda. Hlásí zejména poškozené elektrospotřebiče, v některých domácnostech navíc shořela i část elektroinstalace. Zástupci stavební firmy už s poškozenými jednají.

Celý úsek železničního koridoru má být dokončen v listopadu 2011, mluvčí SŽDC si však myslí, že událost v Mostech nemusí bezpodmínečně znamenat nějaké zásadní zpoždění. Zároveň je jisté, že stavba šest set metrů dlouhého tunelu nabere skluz v řádu měsíců.