Volební místnosti se totiž otevřou už za měsíc. Hesla jednotlivých stran a hnutí oslovují potenciální voliče také na řadě frekventovaných míst ve Frýdku-Místku.

Kolemjdoucí, které Deník vyzpovídal, berou billboardy jako tradiční součást voleb. „Vždycky se na ně podívám, někdy mají vtip a nápad, to je fajn. Ale ve volbách se určitě nerozhoduji jenom podle volebních plakátů. Důležití jsou hlavně samotní lidé a volební program," míní například třiatřicetiletá Hana P. z Frýdku-Místku. Podle odborníků nejsou billboardy nejdůležitější součástí kampaně, svou roli ale sehrávají. „Voliče upozorní a zřejmě i ovlivní, ale nemají rozhodující úlohu. Je to jedna ze složek, která formuje výsledky voleb," myslí si ostravská politoložka Jiřina Pavlíková, podle které může mít kampaň i jiné podoby, ať už jde třeba o doručování letáků do schránek nebo pořádaní různých akcí.

Samotné billboardy totiž působí na voliče různě. „Otázka je, jak a u koho vzbuzují emoce. Čekala bych, že budou vtipné, pravdivé, vkusné. Někomu ale vyhovuje, když je billboard agresivní, útočný. Je to věc osobního vkusu," vysvětluje Jiřina Pavlíková.

Pro úspěch ve volbách je podle odborníků důležité také vhodné načasování kampaně, vliv mají i na sociální sítě. „Dneska může internet udělat hodně, politici tím k volbám nalákají hlavně mladší voliče. Komunální volby jsou podle mě trochu jiné než třeba volby do Parlamentu, kandidáti mají být blíž lidem," poznamenal v ulicích Frýdku-Místku Petr Macíček.

Kromě voleb do zastupitelstev budou lidé na Frýdecko-Místecku ve stejném termínu, tedy 10. a 11. října, hlasovat také v prvním kole senátních voleb. Obdobnou situaci zažili voliči na Třinecku před čtyřmi lety. Billboardy tak voliče lákají hned k dvojím volbám v jednom termínu.

Dochází třeba i ke kuriózním situacím, kdy jeden předvolební billboard propaguje ze dvou pohledových stran dva kandidáty různých politických subjektů.