Například město Frýdek-Místek zahájilo v roce 2007 blokové čištění komunikací s cílem odstranit z parkovišť nepojízdná nebo zcela vybrakovaná auta, což se zpočátku dařilo. Časem se ale změnily zákony. Cesta k likvidaci vraků a autovraků je spletitá, svazovaná právními předpisy.
„Dnes není možné vozidlo, které stojí již delší dobu na jednom místě, nemá SPZ, pneumatiky a třeba ani skla a zrcátka, jen tak odtáhnout a zlikvidovat. Pokud vozidlo nebrání provozu a není vrakem, nemůže ho město nechat odtáhnout. Musí postupovat dle zákonů,“ uvedla mluvčí frýdecko-místeckého magistrátu Jana Matějíková.
Vozidlo, které dlouhodobě stojí na jednom místě a má například prázdné pneumatiky, ulomená zrcátka nebo rozbitá světla, ještě nemusí být vrak. Zda jde o vrak, jak ho definuje zákon o pozemních komunikacích, musí rozhodnout odbor dopravy.
Pokud vozidlo naplňuje znaky vraku, je jeho vlastníkovi uložena povinnost vrak z komunikace odstranit. Pokud tak do dvou měsíců od pravomocného rozhodnutí neučiní, nechá město vrak odtáhnout a ekologicky zlikvidovat.
Náklady následně vymáhá po vlastníkovi vozidla.
Náklady na odtah a ekologickou likvidaci vraku po dvou měsících, pokud ho vlastník neodstraní a neodstaví mimo komunikaci, činí ve Frýdku-Místku 1815 korun.
Pokud je vozidlo mimo komunikaci, postupuje se podle zákona o odpadech a hovoří se o autovracích. Věcí se zabývá odbor životního prostředí a zemědělství.
Auta už nemohou být odtažena ani v rámci blokového čištění ulic, jak tomu bylo v minulosti. V případě, že některé vozidlo zůstane v zóně zaparkované, bývá přemístěno na již vyčištěnou plochu v rámci zóny blokového čištění.
Řidiči se tím ovšem postihu nevyhnou, ve Frýdku-Místku zaplatí náklady spojené s přemístěním vozidla ve výši 900 korun, a navíc až dvoutisícovou pokutu za přestupek.
Vozidlo může být odtaženo, pouze pokud brání provozu nebo stojí v zákazu zastavení nebo stání či v křižovatce. Návrhem novely, který by mohl usnadnit odtah vraků z ulic měst, už se zabývá ministerstvo dopravy.