„Jsou to opravdu stovky a stovky smluv, ty se samozřejmě nedají vyhotovit za jeden den. Posílají se průběžně, tak jak se zajišťují znalecké posudky. Ale v červnu budou i ty poslední vyexpedovány,“ uvedl ve středu Koch. Podle něj zdaleka nejde jen o návrhy kupních smluv, část dokumentů se týká třeba věcných břemen. „To všechno je složité a musí se to udělat pečlivě,“ upozornil.

Více k tématu si přečtěte v souvisejících článcích

Přesný počet nesouhlasů bude znám až po prázdninách

Na trase je 157 listů vlastnictví, přičemž jeden pozemek může mít klidně i padesát spoluvlastníků. Firma musí všechny bez výjimky oslovit. Lidé mají na vyjádření třicet dnů. Podle Kocha je ale nereálné, aby byl počet nesouhlasů znám už v srpnu. „To je na měsíce,“ konstatoval a naznačil, že se dají očekávat různé komplikace.

ŘSD tvrdí, že samotná stavba silnice Oldřichovice-Bystřice by mohla odstartovat už na podzim 2011, to je však velmi optimistická varianta. - více ZDE

V případě, že se obě strany dohodnou, je všechno otázkou několika málo měsíců. „Když to ale nefunguje, když jsou spory, tak se to natáhne třeba až na rok – s tím vyvlastněním a dalšími věcmi,“ prohlásil Jiří Koch.

Odhaduje, že vyvlastnění se bude týkat čtvrtiny až třetiny pozemků.

Deník už informoval, že majitelé bystřických parcel mají na stole nabídku, aby prodávali za osmdesát korun za metr čtvereční. Běžná cena v této oblasti je přitom nad hranicí tří set korun za metr, a lidé tak považují nabídku za směšnou. - více ZDE

Mohou si objednat konkurenční či svůj vlastní znalecký posudek, i ten se však musí striktně řídit oceňovací vyhláškou. Jedná se totiž o „výkup pro stát“.

Jen majetkoprávní vypořádání v úseku Oldřichovice-Bystřice si vyžádá 140 milionů korun. Generální ředitel ŘSD Alfred Brunclík tvrdí, že peníze se podaří postupně zajistit. „Vše, na čem jsme se dohodli, se plní,“ říká starostka Věra Palkovská. Dodala, že zároveň běží i výkupy rodinných domků, a to bez ohledu na to, zda se nacházejí na prioritním bystřickém úseku.

Škrty v rozpočtu se stavby nedotknou?

Otazník ale visí nad penězi na samotnou stavbu. Palkovská však podle svých slov nezaznamenala žádné signály o tom, že by se avizované škrty ve státním rozpočtu na rok 2011 měly týkat právě „jedna jedenáctky“. Třinecká starostka poznamenala, že před parlamentními volbami vesměs všichni moravskoslezští politici stavbu nové silnice podporovali. „Já počítám s tím, že tomu tak bude i po jejich zvolení,“ pravila Věra Palkovská. V okamžiku, kdy bude znám přesný počet lidí, kteří s nabídnutou cenou nesouhlasí, se podle ní při jednáních bude angažovat i samospráva.