Obchodní centrum Frýda nabídne řadu obchodů s různým sortimentem a mnoho parkovacích míst. To může způsobit úbytek lidí v centrech Frýdku i Místku.

„Myslím si, že místecké náměstí bude pustoprázdné. Na návštěvnosti obchodu a ziscích se to určitě projeví," řekla vedoucí místecké pobočky D-Sportu Marcela Procházková.

Nadšený není ani majitel ZOO prodejny na frýdeckém náměstí. „Zákazníků bude určitě méně a tržby nižší. Nebojím se, že budu muset zavřít, protože máme zákazníky, kteří k nám chodí i dvacet let. Bude to ale znát," předpověděl Václav Olbracht.

Podle frýdecko-místeckého magistrátu je vyprazdňování center měst dlouhodobějším trendem.

„Centra měst se začala vyprazdňovat již před lety a tento trend stále pokračuje, je to dáno přirozeným vývojem společnosti. Ta současná žije konzumním stylem života, je ovlivněna globalizací," uvedla mluvčí magistrátu Jana Matějíková s tím, že nákupní centra se stala součástí novodobé kultury společenského života. „Netvrdíme, že je to správné, společenský vývoj ale nezastavíme ani nezměníme. Oživení centra města se snažíme podpořit různými společenskými akcemi," dodala.

Prodejci očekávají nižší tržby

Přesto však obchodníci o dopadech otevření Frýdy často diskutují. Spíše než z konkurenčních obchodů ve středisku mají obavu, že se z obchodního centra stane jakási uzavřená jednotka, odkud lidé nebudou mít potřebu chodit do města. „Čekáme velký vliv na tržby. Lidé se budou nejspíše soustřeďovat do obchodního centra, a nikam jinam nebudou chodit. Špatné pro nás je také to, že se bude otevírat před Vánoci," uvedla majitelka obchodu, který v Místku funguje mnoho let. Nepřála si ale zveřejnit jméno.

Optimističtěji se dívá do budoucnosti pracovnice prodejny s dámským spodním prádlem na frýdeckém náměstí.

Mluvčí frýdecko-místeckého magistrátu Jana Matějíková říká:

Vyprazdňování center měst je dlouhodobý trend

Obchodníci se v souvislosti s výstavbou nového obchodního střediska Frýda obávají vylidnění centra a nedostatku zákazníků. Mluvčí frýdecko-místeckého magistrátu Jana Matějíková (na snímku) se vyjadřuje k problému vylidňování center měst v následujícím rozhovoru.

Hrozí podle vás vylidnění centra kvůli novému obchodnímu centru?

Centra měst se začala vyprazdňovat již před lety a tento trend stále pokračuje, je to dáno přirozeným vývojem společnosti. Ta současná žije konzumním stylem života, je ovlivněna globalizací, jejímž prostřednictvím jsou určovány různé společenské trendy, které jistým způsobem ovlivňují náš běžný každodenní život.

Jak konkrétně se to v souvislosti s obchody projevuje?

Lidem dnes nevadí, že nakupují v obchodě, kde je nikdo nezná a kde s nimi prodavač prohodí jen pár zdvořilostních frází. Dávají přednost nákupu mnohdy za výhodné ceny pod jednou střechou, kde mohou využít i různých služeb a kde se jim nabízí i možnost občerstvení. Oblíbené jsou i nákupy přes internet, i ty představují pro kamenné obchody určitou ekonomickou hrozbu. Takový je trend moderní doby. Nákupní centra se stala součástí novodobé kultury společenského života. Netvrdíme, že je to správné, společenský vývoj ale nezastavíme ani nezměníme.

Snaží se město situaci nějak ovlivnit?

Oživení centra Frýdku-Místku se snažíme podpořit společenskými akcemi, na náměstí pořádáme pravidelné farmářské trhy, o prázdninách se v centru města v rámci Beskydského Veseléta konají dvě desítky zábavních akcí, pořádáme také velikonoční a vánoční trhy s programem a tak dále. Aktivita by ale měla vycházet také od samotných majitelů obchodů a podniků v centru města, kteří by neměli být nečinní a měli by vytvořit pro své klienty a zákazníky takové podmínky, aby se k nim stále vraceli. Někdo může namítat, že v nákupních centrech jsou výhodnější ceny, a tady se dostáváme zase ke globalizaci, která má vliv na ekonomiku a obchod a která umožňuje velkým koncernům prodávat zboží za výhodnější ceny. Uznejte ale, že tento vývoj město opravdu neovlivní.

Patrik Rymel