K řešení situace na kolabující silnici Olšar původně vyzval odstupujícího ministra dopravy. Odpověď očekával do 30. června. Podle Olšara však 28. června ministerstvo dopravy oznámilo, že řešení organizace dopravy na silnících prvních tříd je v kompetenci krajského odboru dopravy. Olšar se v pátek 2. července setkal s náměstkem hejtmana, jemuž „bystřickou výzvu“ tlumočil, a sdělil i navrhovaná řešení.

Výzvu podle Olšara podporuje například poslanec Petr Jalowiczor. Starosta Bystřice navrhoval převedení dopravy na jinou silnici a přes hraniční přechod Bílá – Bumbálka, později se začalo hovořit o tom, že kamionům se povolí projíždět obcemi pouze v noci.

„Oslovil jsem projektanty výstavby přeložky silnice I/11 s žádosti o pomoc při realizaci navrhovaných opatření. Budu jednat i s ředitelstvím celní správy,“ řekl Olšar s tím, že o iniciativě informoval rovněž polského konzula v Ostravě.

Ve hře je nově termín 15. červenec

„S ohledem na to, že teprve 28. června ministerstvo dopravy definitivně potvrdilo kompetenci Moravskoslezského kraje k řešení, sdělil jsem náměstkovi hejtmana, že návrh řešení omezení kamionové dopravy musí vzejít do 14 dnů, tedy do 15. července. Po tomto datu jsem připraven organizovat akce občanské neposlušnosti. K bystřické výzvě se hlásí stovky občanů, čekám, že tuto výzvu podpoří i osobnosti regionu,“ prohlásil Olšar.

Dodal, že počátkem července mluvil s ředitelem jednoho z odborů ministerstva dopravy. Ten sdělil, že ministr „zadal úkol odboru pozemních komunikací nalézt řešení situace na I/11 – snížení dopravního zatížení“. Olšar tvrdí, že ministerstvo dopravy se tak nezříká odpovědnosti za urychlení řešení problému na silnici I/11, protože jeho pracovníci se tím zabývají. „Na kritický stav na I/11 jsem upozornil,“ pravil bystřický starosta.

Borski: Pokud dojde k protestům, ať jsou spontánní

Takzvanou bystřickou výzvu podporuje i starosta Hrádku Robert Borski. V této obci je situace extrémně komplikovaná kvůli stavbě železničního koridoru, k níž se přidala i výstavba silničního průtahu. „Ano, výzvu podporuji jako snahu o zlepšení příšerné dopravní situace v regionu. Nicméně si nemyslím, že bych jako starosta měl organizovat občanskou neposlušnost. Jsem příznivcem jednání. Jednat, jednat a třeba se i nechat zamknout – a odemknout až poté, když bude na světě uspokojivé řešení,“ řekl v pátek Borski.

Míní, že protesty a občanská neposlušnost přijdou tak jako tak spontánně ve chvíli, kdy selžou jednání kompetentních orgánů se samosprávami a lidé už nebudou mít jinou možnost, jak upozornit na své zoufalství. „Až toto nastane, bude se skutečně jednat o havárii, stejně tak jako loni na mostě v Čadci,“ uvedl Borski. Upozornil, že 28. června o „bystřické výzvě“ jednala rada obce. „Rada mě zavázala v této věci jednat tak, abychom docílili toho, že tady ty kamiony přinejmenším v noci jezdit nebudou,“ zdůraznil.