Dálnice a rychlostní silnice plní stejný účel a platí na nich stejná pravidla provozu včetně maximální rychlosti 130 kilometrů za hodinu.

Řidiči proto nerozlišují, zda jde o dálnici nebo rychlostní komunikaci. „Česká dálniční síť v současné době není stavěná na to, aby se po ní mohlo bezpečně jezdit rychlostí 150 kilometrů za hodinu. Ministerstvo dopravy proto nevybíralo žádné úseky, kde by se rychlost zvýšila až na tento limit," uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Přeznačení silnic

Rychlostní komunikace R56 mezi Frýdkem-Místkem a Ostravou a R48 mezi Frýdkem-Místkem a Českým Těšínem zpoplatnilo ministerstvo dopravy od ledna 2009. Změní se i označení úseku rychlostní silnice mezi Frýdkem-Místkem a Rychalticemi, který ale pro řidiče zůstane bezplatný i jako dálnice.

Dálnice měly před rokem 1989 plnit funkci federální hlavní silniční sítě, rychlostní silnice pak funkci národní hlavní silniční sítě, v současné době už je ale taková klasifikace podle ministerstva dopravy zbytečná. S novinkou souvisí i výměna dopravních značek, přeznačení silnic pro motorová vozidla na dálnice se týká 440 kilometrů cest po celé republice.

Novela zákona o pozemních komunikacích posílí také pravomoc obcí s rozšířenou působností, které budou moci omezit nebo zakázat vjezd nákladních vozidel s hmotností 12 tun a více po komunikacích II. a III. tříd. Výjimka z takového zákazu se bude vztahovat pouze na kamion, který má v místě nakládku, vykládku, údržbu nebo opravu či sídlo, popřípadě provozovnu. „Obce s rozšířenou působností tak budou mít v zákoně další nástroj k tomu, aby zamezili objíždění placených úseků dálnic po silnicích nižších tříd," uvedl ministr Ťok. Podmínkou pro zákaz vjezdu vozidel nad 12 tun bude vyjádření dopravní policie, která bude mít možnost v případě ohrožení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu vydat nesouhlasné stanovisko.

Novela zatím nepomůže všude

Například ve Frýdku-Místku, kterým denně projíždí stovky až tisíce kamionů, se však nová možnost zatím neuplatní. Městu totiž chybí obchvat, na který by mohlo kamionovou dopravu odklonit. Po dokončení slibovaného obchvatu by se ale mohla dopravní situace v centru města zlepšit.

„Rádi bychom průjezd městem zklidnili. I na estakádě by měl stačit dvoupruh," uvedl před časem při jednání zastupitelů náměstek primátora Karel Deutscher. V centru města by se mohlo objevit více zeleně, kruhové objezdy i parkoviště.

Na přípravné práce pro stavbu obchvatu Frýdku-Místku bude v nadcházejícím roce vyčleněno dvě stě milionů korun. Předpokládá se, že na výstavbu se použijí peníze z evropských fondů, náklady se odhadují na 3,8 miliardy korun. Klíčová jsou jednání o vlivu celé stavby na životní prostředí. Hotovo bude nejdříve v roce 2019. Stavbu, která by měla ulevit přetíženému centru města, vyhlížejí lidé přes dvacet let.