„V jenom případě, který se týká vyvlastnění rodinného domku v Bystřici, jsme před vydáním rozhodnutí, dále je zahájeno 19 vyvlastňovacích řízení tak, jak postupně chodí žádosti o vyvlastnění. Další se připravují,“ řekla v pátek redakci Věra Pindurová, vedoucí třineckého odboru stavebního řádu a územního plánování.

Více k tématu si přečtěte v souvisejících článcích

Dodala, že podklady připravuje ostravská firma Inkos, a to po uplynutí dvouměsíční lhůty od zaslání kupní smlouvy vlastníkům nemovitostí, a ti ji odmítnou. „Za odmítnutí se považuje také to, že nereagují vůbec. Vlastníci jsou poučeni, jaké to bude mít důsledky,“ říká Pindurová.

Jen v Bystřici se kvůli nové silnici zbourá 11 rodinných domů, ve kterých žije dvacet rodin S výkupem ale souhlasí minimum vlastníků. Část lidí odmítá cenu, kterou stát nabízí, řada majitelů je ale bezradná a netuší, co je čeká. Svůj domov nechce opustit například šestasedmdesátiletý František Lorek. Podle svých slov ví, že nová silnice dříve či později bude, upozorňuje však na svůj zdravotní stav a bojí se, že se o něj nikdo nepostará.

„Z lidského hlediska chápeme, že například člověk, který má osmdesát let a má se vystěhovat ze svého domu, se tomu brání. Důvody, proč lidé nesouhlasí, jsou různé,“ uvedla Věra Pindurová. O složité situaci lidí ví i ministerstvo dopravy. Jeho úředníci ale říkají, že díky vyjednávání se možná podaří část majitelů přesvědčit.

Pindurová: Někdy vlastníci nesouhlasí z principu

„Pokud jde o cenu, kterou stát nabízí, tady musím říct, že při vyvlastnění se vychází ze stejných předpisů. Někdy chce vlastník dosáhnout toho, aby se mu vykoupila celá nemovitost – zde město nabídlo dovýkupy, jenže se setkáváme s případy, že ti lidé mají představu, že i zbytkové pozemky mají cenu stavebních pozemků, ale tak tomu není. Někdy vlastníci nesouhlasí z principu, protože cestu u svého domu prostě nechtějí,“ uvedla Pindurová. Ředitelství silnic a dálnic chce stavbu zahájit zhruba za rok, což ale znamená, že majetkoprávní příprava by musela skončit ještě letos. To je hodně optimistický scénář.

„Vyvlastňovací řízení může trvat poměrně dlouho. Například zde máme případy, kdy jeden ze spoluvlastníků zemřel a dědictví není vyřízeno. Pak se musí nejprve zjistit, kdo je dědic a s kým se má takové řízení vést. Lhůty ve všech řízeních jsou stejné. Rozdíl v délce řízení ale může být u těch případů, kdy se ani jeden z účastníků řízení nebude odvolávat,“ naznačila Věra Pindurová.

„Na podzim lidé hned dvakrát zablokovali průjezd Hrádkem. Asi každý z této oblasti uznává nutnost výstavby nové cesty. Kdyby byla dnes, tak je pomalu pozdě. A když se zdá, že starostka dosáhla toho, aby se tato stavba stala prioritou, na kterou jsou peníze v rozpočtu, tak si to sami lidé zdržují. Bez majetkoprávního vypořádání nelze vydat stavební povolení, vypsat tendr na veřejnou zakázku, začít stavět. Jak se dovídám, tolik vyvlastnění snad u žádné komunikace nebylo. A nevidím to nijak optimisticky, než se vše zúřaduje, uplyne asi docela dlouhá doba. A je to škoda,“ prohlásila Pindurová. Názory na loňské protesty se ale různí.

Bystřický starosta Ladislav Olšar si naopak myslí, že lidé, kteří dopravu na I/11 zablokovali, mají zásluhu na tom, že se příprava nové silnice nezastavila. Tvrdí, že podle zákulisních informací ministerstvo dopravy původně počítalo s tím, že přeložka I/11 na Třinecku bude na seznamu nechtěných staveb. - více ZDE

Silnice mezi Oldřichovicemi a Bystřicí bude údajně stát čtyři miliardy korun. Podle ministerstva dopravy jde o jednu z mála staveb, kde nejsou problémy s financováním­.