„Ve výchovně vzdělávacím procesu handicapovaných osob se pedagogové školy snaží neustále zdokonalovat metody, formy a prostředky výuky žáků s různými postiženími. Jednou z možných cest přípravy osob se specifickými vzdělávacími potřebami na praktický život je neustálá snaha o modernizaci výuky, tak aby byly žákům zprostředkovány všechny potřebné informace,“ řekla ředitelka školy Ilja Maloušková.

Součástí integrace dětí, žáků a studentů školy je poskytování rovných šancí cestou všech běžných aktivit uskutečňovaných na školách vzdělávajících žáky a studenty bez postižení. Jednou z uvedených aktivit je také zapojování se do mezinárodní spolupráce. Škola již v letech 2003 až 2006 úspěšně spolupracovala v mezinárodním programu Comenius se školami z Německa, Severního Irska a Estonska na projektu Okno do mého světa. V roce 2006 navázala bilaterální spolupráci se speciální školou z Floridy v USA. Dále organizovala v roce 2007 první mezinárodní výstavu výtvarných prací žáků a studentů s poruchami autistického spektra pod názvem Dívej se mýma očima.

„V současné době je škola koordinátorem mezinárodního projektu Svět je v našich rukou, kterého se v rámci programu Comenius účastní speciální škola z tureckého města Cankiri a nižší střední škola z města Assemini ze Sardinie. Cílem projektu je dosáhnout toho, aby si žáci se speciálními potřebami uvědomili, že svět je v jejich rukou,“ prozradil koordinátor projektu Jan Vavřička.

V rámci projektu se žáci pod vedením svých učitelů věnují ekologickým aktivitám. Připravili společný herbář s vylisovanými listy, fotografiemi, obrázky a jednoduchými popisky v národních jazycích a v anglickém jazyce. Další společnou aktivitou bude fotografický materiál se zajímavými, významnými a mystickými stromy, které rostou v okolí spolupracujících škol a materiál představující národní stromy jednotlivých zúčastněných států. „Ve druhém roce spolupráce budou žáci monitorovat řeky protékající městy, ve kterých jsou spolupracující školy. Výsledkem budou mapy uvedených řek s obrázky živočichů, kteří v nich žijí. Poslední společnou aktivitou bude fotografický a obrázkový materiál představující volně žijící zvířata regionů,“ upřesnil Vavřička.

V tomto období žáci a studenti všech spolupracujících škol v souladu s plánem projektových aktivit zasadili národní stromy ve svých školních zahradách. Výstupem této aktivity bude společné DVD. Žáci z Frýdku-Místku zasadili český národní strom – lípu. Nejprve učitelka Lubomíra Babjaková seznámila v rámci školní rozhlasové relace žáky a studenty s historií a posláním našeho národního stromu. Po základním výkopu, který udělala Ilja Maloušková a Jan Vavřička, připravili žáci půdu pro sázení lípy. „Po zasazení národního stromu, následovalo křtění lípy a umístění informační tabulky. Posléze žáci kreslili právě zasazený strom a následně byly pro ně připraveny sportovní soutěže a hry,“ uzavřela Maloušková.