Podle Palkovské o tom ale ještě musejí hlasovat zastupitelé, kteří se sejdou za necelý měsíc. „Děláme vše pro to, aby 22. června byla k dispozici konkrétní dohoda s konkrétní částkou a s tím, kdo bude za co zodpovědný,“ řekla. O vybudování vlakové zastávky se v Třinci hovoří desítky let.

Starostka připomněla, že před časem vznikly petice pro i proti zastávce, a tvrdí, že v materiálech, jimiž se v minulosti zabývalo vedení města, měla uvažovaná stavba spíše charakter nádraží, a to i s nádražní budovou a dalšími vyvolaným investicemi „se vším všudy“. Což by mimo jiné znamenalo více hluku a změnilo by to tvář města. Tomu odpovídaly i náklady – hovořilo se o částce přes sto milionů korun. „Zastávka měla mít v minulosti jiný charakter. Vycházím z materiálů, které šly do rady a zastupitelstva. Teď je to rozumný kompromis, v této podobě tam například žádná točna autobusů není zapotřebí,“ prohlásila Palkovská.

Bez výtahů to nepůjde

K návrhu dohody, s nímž seznámí zastupitele, uvedla: „Myslím si, že historicky by byla škoda, kdybychom do zastávky v této podobě nešli. Je to velmi průchodné a pro město Třinec výhodné. Je to ufinancovatelné a nezhorší to kvalitu života obyvatel v centru města.“

Stavba má proběhnout od jara do podzimu 2011, současně s realizací projektu podjezdu Via Lyžbice ve stejném místě, jehož investorem je Moravskoslezský kraj. Podjezd pod tratí za přibližně 300 milionů korun je podle starostky „absolutní prioritou“, přičemž bez něj by zastávka nemohla vzniknout. Starostka poznamenala, že je nutno vybudovat i výtahy, které budou cestující dopravovat na peron, a počítá se i s automaty na lístky.

Tvrdí, že v souvislosti s tím, zda v Lyžbicích budou či nebudou zastavovat vlaky, se objevily i spekulace a zavádějící informace. „Myslím si, že kolem nádraží a zastávky bylo hodně šumu. A nyní doufám, že budou spokojeni všichni,“ pravila.

„Využíval bych ji,“ prohodil k otázce na zastávku 27letý Pavel Dolejský, když v minulých dnech procházel kolem bývalého hotelu Slovan. „Jsem z Písku, ale v Třinci jsem docela často. Ke Slovanu jezdím autobusem, ale určitě by bylo lepší, kdyby tady zastavoval i vlak. A kdyby na sebe alespoň některé spoje navazovaly,“ poznamenal.

Mezi nejznámější zastánce stavby patří Zdeněk Macošek z Konské. I on se o dohodě mezi městem, ČD a SŽDC nějakým způsobem prakticky ihned dozvěděl. „Zastávka byla schválena. Dokonce v rychlíkové verzi,“ tvrdí.

V nadsázce prohlásil, že je to „událost století“, pak svá slova trochu mírnil. „Máme radost, určitě je to jedna z nejvýznamnějších věcí v historii města,“ řekl. Od pamětníků prý slyšel, že o zastávce se začalo mluvit v šedesátých letech minulého století. „Bylo to padesát let boje,“ myslí si tak Zdeněk Macošek.