Tomáš Szotkowski koncem loňského roku nesouhlasil s územním řízením ve věci chystané modernizace koridoru Státní hranice SR – Mosty u Jablunkova – Bystřice nad Olší. Trval na zachování železničního přejezdu a výstavbě protihlukové stěny, která by zabránila šíření hluku v centru Mostů a na pozemky, které Szotkowski vlastní či spoluvlastní. Krajský úřad jeho odvolání zamítl, podle Szotkowského však rozhodnutí na oficiálních internetových stránkách Mostů u Jablunkova někdo svévolně zaměnil, a to za zcela jinou vyhlášku. „Strany byly smíchané s jiným případem, vyhláška tedy byla podvodně prezentována. Tímto závažným jednáním byli účastníci řízení od 14. do 18. prosince nepravdivě informováni, přestože už 17. prosince jsem na to krajský úřad upozornil,“ řekl třiatřicetiletý Szotkowski. Postup úředníků označil za skandál a na mosteckou radnici poslal policisty. Jeho trestní oznámení, které se týkalo údajného padělání a pozměňování veřejné listiny, však bylo odloženo. „Neprokázal se úmysl,“ řekl Szotkowski. Znovu se odvolal a chtěl, aby jablunkovský stavební úřad řízení zastavil. Za záměnu vyhlášek se oficiálně omluvil soukromý správce internetových stránek s tím, že chybné zveřejnění dokumentu nebylo úmyslné. Podle šéfa odboru územního plánování a stavebního řádu v Jablunkově Vladislava Matýska je spor již urovnán. „Je to vyřešeno, investor vyšel panu Szotkowskému vstříc. Domluvili se. Bylo už dokonce vydáno územní rozhodnutí, které je od 15. března v právní moci,“ řekl minulý týden Matýsek.

Szotkowski se na mostecké úředníky od roku 1994 obrátil už ve 47 různých záležitostech. „Jsou nadstandardně placeni, ale neustále porušují zákon, například černými stavbami,“ tvrdí Szotkowski. „Kdybych se měl s tím pánem rozčilovat, tak mě picne. Když někomu soustavně píšete, tak se tomu nějak říká, ale to bych raději nechal na odbornících,“ řekl starosta Mostů Milan Procházka (SN 1). „Má nezadatelné právo se ke všemu vyjadřovat, nechápu, proč se neodvolá i proti jaderné elektrárně. Nebráním se diskusi, ta ale musí někam směřovat,“ dodal Procházka na adresu Szotkowského. K prověřování svých spolupracovníků policisty starosta poznamenal: „Je to politováníhodná záležitost, to nepotřebuje komentář.“

Harmonogram prací

Modernizace v úseku od slovenských hranic po Bystřici nad Olší, který zmiňuje i Deklarace porozumění, se oficiálně připravuje už od července 2004. Smlouva na zpracování projektu stavby počítá stermínem dodání do 30. dubna letošního roku. „Zahájení výstavby se předpokládá v září letošního roku, ukončení v roce 2010,“ řekla Anna Kodysová ze Správy železniční dopravní cesty. Padesát procent nákladů má hradit EU. Vlaky nyní úsekem jezdí rychlostí 70-100 kilometrů v hodině, po rekonstrukci se má rychlost zvýšit až na 120-160 kilometrů v hodině. Součástí stavby je společný dopravní koridor v obci Hrádek, který je připravován ve spolupráci sŘeditelstvím silnic a dálnic. „Silniční část bude jejich samostatná investiční akce, realizace ale proběhne současně,“ upozornila Kodysová. Na trati mezi Bystřicí a Českým Těšínem zatím není o termínech rozhodnuto. Podle Kodysové může stavba začít v březnu 2008, pokud padne rozhodnutí o jejím urychlení. Projekt bude hotov letos v červnu. Také zde budou některé soupravy jezdit až stošedesátikilometrovou rychlostí. Jedinou tratí, jejíž modernizace přímo souvisí s investicí firmy Hyundai, je Ostrava-Kunčice - Frýdek-Místek – Český Těšín. Není součástí železničního koridoru, ale právě na její trase leží obce Střítež a Hnojník. SŽDC chce s pracemi začít v příštím roce.

 

Problém spojený se železnicí řeší i obec Střítěž - více na:

https://frydeckomistecky.dennik.cz/zpravy_region/kauza_vlaky_stritez20070417.html