Novinářům to dnes řekl zástupce ředitele odboru osobní dopravy a přepravy Českých drah pro Moravskoslezský kraj Miroslav Klich. Nový vlak začne jezdit 9. prosince. Z Ostravy-Svinova bude odjíždět v 06:08. Jedna cesta by mu měla trvat dvě hodiny a 12 minut. "V Katovicích bude čekat. Odpoledne v 16:30 pojede zpátky. V Ostravě bude v 18:42," doplnil Klich.

Spoj je podle něj pro turisty výhodný i v tom, že po trase do Katovic mohou přestoupit na jiné vlaky směřující k významným polským památkám. Cestování si tak mohou zjednodušit například ti, co chtějí navštívit Krakov. Vzhledem k nepříliš kvalitním polským silnicím by vlak podle představitelů ČD měli využívat i manažeři a podnikatelé mířící do Polska za obchodem.

Zatím dopravce nepočítá s tím, že by spoj nějakým způsobem navazoval na odlety z mezinárodního katovického letiště. Jedním z důvodů zavedení prvního přímého spoje mezi oběma městy byla i Stodolní ulice, kterou navštěvuje hodně Poláků. Vlak ale nebude zastavovat na nově vybudované zastávce Stodolní ulice.

Zájemci mířící do této lokality, kde funguje šest desítek klubů, budou muset vystoupit na hlavním nádraží a ještě několik stanic cestovat tramvají. Provoz na nové železniční zastávce nedaleko Stodolní ulice začně také 9. prosince. Právě k tomuto datu vstupuje v platnost nový jízdní řád ČD. Kromě vlaku do Katovic je asi největší novinkou přímá doprava mezi Havířovem a Ostravou, která je zahrnuta do integrovaného dopravního systému a budou na ní platit stejné jízdenky jako v prostředcích ostravské hromadné dopravy.

Vlakové spojení budou mít snadnější i obyvatelé Orlové na Karvinsku, která je největším městem v Česku, které nemá vlastní nádraží a napojení na železnici. "Zavedeme přímé spoje, které budou mít konečnou u železniční stanice Ostrava hlavní nádraží," vysvětlil Klich.

Železniční dopravu v Moravskoslezském kraji u ČD objednává krajský úřad. Ten je také oprávněn dopravci za nedodržení jízdních řádů, zpoždění či neuskutečněné spoje udělit pokutu. "Musíme najít kompromis mezi tím, kolik unese cestující a kolik unese dopravce," řekl Ivo Muras z hejtmanství. Dodal, že z velké části vinu na problémech nesou rekonstrukce traťových úseků. "Za nejeté vlaky udělujeme ročně pokutu až 200.000 korun. Navíc s vedením drah budeme ještě jednat o zpřísnění smluvních pokut," doplnil. Na výluky a možné zpoždění by se měli připravit cestující i v příštím roce.

Na severu Moravy a Slezska se to bude týkat především zahájení stavby železničního koridoru na trase Mosty u Jablunkova - Bystřice nad Olší. více zde