„Pokud nabereme rychlost, tak je už dobré hlídat, abychom jeli co nejplynuleji. Každé zrychlení, nebo naopak prudké brzdění a následné zvyšování rychlosti zvyšuje spotřebu. K tomu samozřejmě patří i předvídavost,“ vysvětlil dále Voříšek.

Na internetových stránkách www.uspornajizda.cz odborníci zároveň uvádějí, že se jen obtížně stanovuje spodní hranice pro rychlost, která je z hlediska spotřeby nejvhodnější. „U každého vozu existuje určitá spodní hranice. Pokud jede šofér pomaleji, motor se už špatně plní a vozidlo nemá optimální setrvačnost, potřebnou například pro zdolávání stoupání. Zároveň ale platí, že při vyšších rychlostech, například když jedeme mimo obec místo stanovené devadesátky stodvacítkou, spotřebuje auto řádově o desítky procent paliva více. Takže třeba na stokilometrové trase spotřebujeme navíc několik litrů paliva,“ píše se na internetových stránkách, kde odborníci radí, jak jezdit úsporně.

Z pohledu spotřeby paliva je pak nejhorší jízda takzvaně na plný plyn. Ve srovnání s využitím motoru na tři čtvrtiny znamená naplno sešlápnutý plynový pedál podle odborníků dvojnásobnou spotřebu paliva.

Spotřebu ale můžeme snížit i při čekání na křižovatkách, v dopravních zácpách a v dalších podobných situacích, kdy s vozem stojíme a motor jede takzvaně na volnoběh. „Už po třiceti až čtyřiceti sekundách odstavení motoru je úspora paliva větší než množství, které potřebujeme pro nové nastartování,“ uvádí se na internetových stránkách společnosti Škoda Auto. Další krok, kterým můžeme snížit spotřebu, je včasné řazení vyšších rychlostních stupňů. „Ten, kdo zbytečně nechává nižší rychlostní stupeň, spotřebovává více paliva. U mechanické převodovky platí, že na jedničku máme jet jen krátký úsek rovnající se délce vozu. Na nejbližší vyšší rychlost je pak ideální řadit vždy v okamžiku, kdy motor dosáhne 2000 až 2500 otáček,“ informuje automobilka Škoda řidiče na svých internetových stránkách.

Určitě se vyplatí čas od času prohlédnout kufr i vnitřek vozu a dát pryč věci, které tam nepatří. Podle odborníků totiž platí, že každý kilogram zátěže zvyšuje spotřebu paliva. Uvádí se, že zátěž sto kilogramů zvýší na sto kilometrech jízdy spotřebu o jeden litr. To platí i pro zahrádku, kterou necháme na střeše po zimní dovolené, i když ji už nepotřebujeme. Při jízdě sto- až stodvacetikilo¬metrovou rychlostí se spotřeba auta se zahrádkou na střeše zvyšuje o deset procent.

Spotřebu šetří i pneumatiky, které jsou nafoukány na ideální tlak. „Nedostatečný tlak v pneumatikách zvyšuje jejich valivý odpor. To zvyšuje i spotřebu paliva a opotřebení pneumatik. Jízda se zimními pneumatikami po celý rok zvyšuje spotřebu o deset procent.

Jak snížit spotřebu?
1. Je třeba dodržovat předepsanou rychlost.
2. Nejúspornější je plynulá jízda, při které se snažíme předvídat vývoj na silnici.
3. Motor nevytáčíme zbytečně do vysokých otáček, včas zařadíme vyšší rychlost.
4. Nevozíme v autě žádné zbytečné věci. To platí i pro zahrádku na střeše.
5. Pravidelně kontrolujeme tlak v pneumatikách.
6. S rozumem využívejte i spotřebiče v automobilu. Vyhřívání oken, vytápění, autorádio, ale hlavně klimatizace potřebují pro svůj chod elektřinu z alternátoru. I ten je poháněn motorem.