Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zima přináší radosti, ale i starosti

Region - Máme tady leden, tradiční zimní měsíc. A při pohledu do kalendáře je logické, že se zimním počasím musíme ještě nějaké týdny počítat. Je jasné, že sníh a mráz dělají některým lidem radost, jiní se zase nemohou dočkat, až zima skončí.

20.1.2013
SDÍLEJ:

V centru Třince nejsou přívaly sněhu ničím výjimečným, silnice však bývají sjízdné. Horší je to na hlavním tahu I/11, po kterém i v zimě jezdí tisíce kamionů denně.Foto: Archiv/Deník

Pokud jste příznivci zimních sportů, pak můžete, pokud je opravdu dostatek sněhu, vyrazit za zimními sporty do lyžařských areálů v Beskydech. Nebo se vydáte na běžkách či pěšky a můžete se kochat zimní krajinou. Děti si zimy také dokážou užít, možností je spousta, vždyť těm „prckům" stačí i trošku sněhu před domem. Na druhé straně jsou i takoví lidé, kteří zimu prostě nemusí. Je to dáno i tím, že třeba nelyžují nebo si na zasněžených silnicích nevěří za volantem. A pak jsou i lidé, kteří například mají na starosti zimní údržbu. Je jasné, že za svou práci dostanou zaplaceno, ale dokážu si představit, že příjemnější šichta je, když jsou v zimě teploty nad nulou, než když neustále sněží. Zimě v našem regionu – jejich kladům i záporům se věnujeme na této straně. (mach)

Kritickým místem v Třinci neborovský kopec

TŘINEC (lew) – Na zimní údržbu v Třinci většinou bohatě postačí deset milionů korun. Bylo tomu tak i v loňském roce.

„Máme na starosti tři sta kilometrů místních komunikací," zopakovala šéfka odboru dopravy Miriam Hronovská. Náklady na zimní údržbu ve městě v sezoně 2011/2012 vypadaly po dle ní následovně: listopad 2011 – 112 157 korun, prosinec 2011 – 1 290 352 korun, leden 2012 – 3 397 634 korun, únor 2012 – 3 852 140 korun, březen 2012 – 446 894 korun. Celkem to tedy bylo zhruba 9,1 milionu korun. „V roce 2013, nikoliv v zimním období 2012/2013, je v rozpočtu vyčleněno devět milionů korun s DPH," poznamenala Miriam Hronovská. Pokud jde o začátek letošního roku, první větší přívaly sněhu přišly ve čtvrtek 10. ledna. „Během hodiny napadlo asi deset centimetrů, ale v žádném případě to nebyl kalamitní stav," uvedla Miriam Hronovská s tím, že všechny městské komunikace byly sjízdné. „Zácpy ve městě způsobil kamion, který se ,šprajcnul´ v Myší díře. Nemohl vyjet do mírného kopečka. Není to sice naše cesta, ale poslali jsme tam sypač na chodníky, který to vyřešil," popisovala.

Problémy tradičně přišly na hlavním tahu I/11 v neborovském kopci. „Pod kopcem zastavil kamion, a nechtěl jet nahoru. Během půl hodiny se tam vytvořila kilometrová kolona, která měla nakonec asi čtyři kilometry. Byla zapotřebí pomoc policie, aby se na místo dostal náš sypač," popisoval čtvrteční ranní kolaps jeden ze zaměstnanců cestmistrovství v Bystřici, které spadá pod krajskou správu silnic. Vše se podle něj odehrálo mezi sedmou a osmou hodinou.„Řidič kamionu měl obavy, proto to „zapíchnul"pod kopcem. To je stabilní problém, když v kopci není vidět černý asfalt. Ten ale nejde udržovat pořád – bohužel zrovna přišla sněhová přeháňka," dodal pracovník cestmistrovství.

Sjízdnost silnic a odklízení sněhu na městských komunikacích pak zajišťuje firma Nehlsen. Miriam Hronovská upozorňuje, že náklady na zimní údržbu ovlivňuje nejen zvyšování DPH.

„Na metr čtvereční je nejdražší solení. V CHKO se to ale nemůže, takže v okrajových částech jen plužíme. Přitom v důsledku ‚slezské zástavby' vede například ke dvěma rodinným domkům kilometrová komunikace. Pokud hustě sněží, i tam se jede několikrát denně. Takže nakonec tvoří největší částku na údržbu to plužení," říká. Vyloženě drahá zima přišla v sezoně 2008/09 – stála 13,36 milionu korun. O rok později se náklady vyšplhaly na 12,5 milionu.

Opuštěné chaty pod kontrolou policistů

Policista se psem právě kontroluje chatu v Morávce.BESKYDY (sru) – Frýdecko-místečtí policisté ani během zimních měsíců rozhodně nezahálejí. V tomto období pravidelně kontrolují chaty v Beskydech.

„V takřka celých Beskydech proběhla v úterý 8. ledna další preventivní akce, která byla zaměřena na kontrolu chatovišť s cílem eliminovat trestnou činnost spojenou s vloupáním do chat a rekreačních objektů. Do opatření se zapojilo na padesát policistů – a to nejen z pořádkové služby, ale také psovodi a policisté speciální pořádkové jednotky Ostrava. Takto společně strážci zákona fyzicky prověřili desítky chat od Jablunkova až po Bílou," upřesnil tiskový mluvčí Policie ČR ve Frýdku-Místku Vlastimil Starzyk.

Společně kontrolovali nejen to, zdali jsou chaty správně zajištěny, ale jestli již nedošlo k samotnému vloupání do objektu. Nedílnou součástí těchto akcí přímo v terénu je kontakt se samotnými chataři nebo se starousedlíky v chalupách. Od těch se policisté dovědí cenné informace o situaci v chatovištích. Na oplátku pak chalupáře poučí, jak účinně zabezpečit svůj majetek a snižovat rizika spojená s možností vloupání právě do jejich domů nebo chat. „Toto opatření policie je občany přijímáno velice kladně. Chataři uvítali informaci o tom, že se nejedná o ojedinělou kontrolu, ale že podobné akce budou probíhat opakovaně v průběhu celého roku," dodal Vlastimil Starzyk.

Když zmizí romantika

FRÝDEK-MÍSTEK (gapa) – Sněhová nadílka už letos dorazila také do níže položených měst a obcí. Majitelé domů se jako každoročně chopili lopat, posypové soli či odhrnovačů sněhu.

Ve Frýdku-Místku se o zimní údržbu místních komunikací v celkové délce 352 kilometrů starají zaměstnanci technických služeb, kteří s technikou zajíždějí i do místních částí, jako jsou Lískovec, Skalice, Panské Nové Dvory, Chlebovice, Zelinkovice, Lysůvky, a také do lokalit Baranovice, Gajerovice, Bahno. „Od začátku zimní sezony máme v provozu nonstop dispečink, který je k dispozici nepřetržitě čtyřiadvacet hodin denně. Ve směnném provozu zde pracuje osm dispečerů. Monitorují aktuální situaci na místních komunikacích. V případě sněžení nebo námrazy vyšlou do ulic vozidla osazená zařízením pro zimní údržbu," informoval Jaromír Kohut, šéf frýdecko-místeckých technických služeb. Aby se řidičům nejen dobře jezdilo, ale i snáze parkovalo, o to se starají ruční odklízeči sněhu. Za pomoci multikár vybavených radlicemi a sypacím zařízením odstraňují sníh i z chodníků.

Technické služby mívají každoročně napilno už na Nový rok. Pár minut po silvestrovském veselí, kdy si lidé přejí vše dobré a připíjejí si sektem, teple oblečené skupiny zaměstnanců vyčkávají, aby se mohli pustit do boje nejen se sněhem, ale především s následky novoročního ohňostroje. Letos jim však počasí přálo. „Naše čety byly na místě už o půl jedné. Díky relativně teplému počasí se lidé u hlavního ohňostroje zdrželi déle, samotný úklid tak začal až po druhé hodině," sdělil Jaromír Kohut. Zimní měsíce, to není pouze bílá romantika, ale jsou především obdobím, kdy více než jindy hrozí lidem na chodníku úraz způsobený pádem. Jednu takovou zkušenost má za sebou například Marta Dlhopolčeková z Místku, a to na starém autobusovém nádraží. „Když jsem šla na autobus, byla zrovna čerstvě odhrnutá silnice. U chodníku vznikla větší hromada sněhu a při pokusu ji zdolat jsem upadla. Naštěstí jsem si jen odřela kolena. Vzápětí tam však s lopatami naběhli zaměstnanci technických služeb a sníh srovnali," popsala starší žena. „Jejich práci mohu jen pochválit. Na podzim nám u domu posbírají popadané listí, v zimě zase máme posolené a upravené chodníky. Nemohu si na ně vůbec stěžovat," uzavřela Marta Dlhopolčeková.

Sníh potrápí vozíčkáře

TŘINEC (mach) – Když napadne sníh, lidé, kteří jsou upoutáni na invalidní vozík, mají problém.

„Místa, kde se jinak normálně dostanete, jsou najednou pod sněhem," řekl Deníku vozíčkář Radim Kozlovský z Třince s tím, že sníh se sice uklízí, ale jen na určitých místech, a když sněhu přibývá, je to horší a horší. „Najednou se vlastně nemůžete vůbec pohybovat," dodal Radim Kozlovský. „Nejlepším řešením je jízda v autě, pokud ho máte k dispozici," vysvětlil. Když sněží, mají to prostě vozíčkáři těžké. „Stačí opravdu malá vrstva a pohyb na vozíku je obtížný. Navíc, když je zima, tak ještě na vozíku mrznete, protože vozík má kovovou konstrukci a neustále se jí dotýkáte," vysvětlil Radim Kozlovský. Když už do zasněženého města vozíčkář vyjede, může mít problém i s přejetím z jedné strany silnice na druhou. „Cesta i chodník jsou třeba vyhrnuty, ale nájezdy ze silnice na chodník pokrývá sněhová bariéra, jak po silnici projel pluh. Přes tuto bariéru nemáte šanci se dostat. Úklid těchto míst je hodně špatný," uzavřel Radim Kozlovský.

Sněhu bylo zkrátka moc

PÍSEK (lew) – Mimořádně vážná situace nastala na Jablunkovsku v únoru 2009. Lidé sprostě nadávali, traktoristé se téměř nevyspali. A do toho ještě vypukl požár. „Je to katastrofa, nekonečné, ploty není vidět," líčil tehdy Josef Bojko, který s kolegy na pěti traktorech celý týden zápasil s přívaly sněhu v Písku a okolí. „Den, noc, každý toho má plné zuby. Chlapi skoro nespí. Řetězy se trhají, ohýbáme radlice. Nějaký dobrák nechal trubku v poli, kolo jsem prorazil. Ale za dvě hodiny to bylo opravené," popisoval. „Lidé jsou strašně sprostí, v Písku ani tak ne, ale v Jablunkově. Lidi jsou strašní, strašní," opakoval Josef Bojko. Během kalamity navíc vypukl noční požár hospodářské budovy v Písku. Hasiči se k místu nemohli vůbec dostat. Později v tiskové zprávě pochválili obec za pohotovost, s níž traktory v hustém sněžení povolala. „Na komunikaci k rodinnému domku s hospodářským zázemím leželo minimálně tři čtvrtě metru sněhu. Hasiči přitom museli v prvních chvílích natáhnout hadice k ohni do vzdálenosti asi jednoho kilometru. Na husté sněžení ale zareagovala rychle obec Písek, která nechala ještě za tmy silnici proplužit traktory. Hasičům pak pomohl rybníček zhruba šedesát metrů nad stavením. Odtud čerpali vodu pomocí plovoucího čerpadla," uvedl tehdy mluvčí hasičů Petr Kůdela. Mluvilo se o půlmilionové škodě, hasiči však s vypětím všech sil uchránili přilehlý rodinný domek za dva miliony korun. Komplikovaný zásah se obešel bez zranění.

Relax v zasněžené krajině na běžkách

BESKYDY (mach) – V zimě můžete vyrazit za lyžováním. Mimo množství lyžařských areálů čeká na příznivce běžkového lyžování několik upravených tras. Zde je krátký přehled některých z nich.

Běžkařské tratě v okolí Mostů u Jablunkova

Běžkařské tratě v okolí Mostů u Jablunkova. foto: WWW.SKIMOSTY.CZ

- Běžecké tratě v okolí Mostů u Jablunkova. Známá oblast na pomezí Česka, Slovenska a Polska. Do běžeckých stop lze vstoupit přímo v lyžařském areálu v Mostech u Jablunkova. Trasy jsou značeny oranžovými směrovkami a informačními tabulemi s vyznačením tras, míst odpočinku, restauračních a stravovacích zařízení.

- Traverzové cesty Těšínských Beskyd. Lyžařské trasy vedoucí po lesních cestách úbočími beskydských hřebenů s množstvím typických horských chat. Jsou vyznačeny turistickým značením pro lyžařskou turistiku.

- Lysohorská běžecká magistrála. Nejvýše položené trasy v Moravskoslezských Beskydech. Na běžkách se dostanete až na Lysou horu, nejvyšší vrchol Beskyd. Ve výšce 1324 metrů nad mořem bežkaře čekají překrásné výhledy a dlouhotrvající sněhová pokrývka.

- Lyžařská běžecká trasa Travný. Běžkařský okruh vedený po lesních cestách v masivu Travného s pěknými výhledy.

- Lyžařské běžecké trasy v oblasti Pusteven. Tradiční běžkařská oblast s několika okruhy různé náročnosti.

- Lyžařské běžecké tratě v oblasti Bílá – Staré Hamry. Široký výběr z několika běžkařských okruhů různé délky a náročnosti. Běžkaře čekají hraniční hřebeny Beskyd, krásné výhledy, horské chaty, mnoho nástupních míst.

Zdroj: www.kr-moravskoslezsky.cz

S pilou v kufru

HRČAVA (mach) – Nejvýchodnější obcí České republiky je Hrčava. Leží 600 metrů nad mořem, žije tam kolem 250 lidí.

Zima v horách nabízí krásné výhledy. Snímek je z Hrčavy.

Do Hrčavy vedou tři cesty. Hlavní je z Mostů, kterou udržuje silnička z Bystřice. Pluhy tak v zimě jezdívají před autobusovými spoji. Avšak když jsou špatné povětrnostní podmínky, řidiči autobusů mívají pod sedadlem motorové pily. Když je přes cestu spadlý strom, pak jej řidič pořeže a jede dál.

Autor: Redakce

20.1.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Fotbalový pažit v Řepištích je na sobotní televizní utkání připraven.

Snad nebudou hráči hledět do kamer, přeje si předseda fotbalistů Řepišť

Plánované spuštění provozu na obchvatu Třince se v úterý v 18 hodin nezdařilo.
6

Zprovoznění obchvatu mělo zpoždění

Babí léto v Ostravě. V kraji meteorologové naměřili víc než 22 stupňů

V Česku pátý den po sobě padaly teplotní rekordy. Nová maxima dnes hlásí 25 ze 144 stanic měřících 30 a více let, většinou v Moravskoslezském a Zlínském kraji, kde bylo i přes 22 stupňů Celsia. Nový rekord si ale připsala i Labská bouda v Krkonoších. Vyplývá to z informací na webu Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).

Policisté rozpletli případ, kdy řidič ujel od těžké nehody

Vážnou nehodu, která skončila nárazem vozidla do vzrostlého stromu, vyšetřují frýdecko-místečtí policisté. Událost se odehrála v září u hřbitova ve Staré Vsi nad Ondřejnicí.

Představujeme prvňáky ZŠ v Milíkově a Bukovci

Deník přináší čtenářům nový seriál Naši prvňáci. Jeho prostřednictvím bude představovat tabla jednotlivých prvních tříd základních škol, a to až do pololetního vysvědčení. Rodiče a blízcí žáků najdou své prvňáčky každou středu na straně 4 a na webu. Deník si tak mohou koupit na památku. Fotografii zvětšíte kliknutím. 

OBRAZEM: Třinec má obchvat, jeden úsek ale chybí

Třinec – Jedenáct let poté, co se stát zavázal postavit obchvat Třince, přišel zlomový den pro celý region. Nová silnice mezi třineckou částí Nebory a Bystřicí se v úterý otevírá motoristům.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení