Změny se dotknou nejdůležitějších dopravních tahů. Správa silnic Moravskoslezského kraje ještě loni zajišťovala zimní údržbu 624 kilometrů silnic první třídy a dálnic druhé třídy, kam se řadí i D48 mezi Rychalticemi a Českým Těšínem, a také D56 mezi Frýdkem-Místkem a Ostravou. Nově zůstávají krajským silničářům na starosti jen ty cesty, které patří kraji, tedy silnice druhé a třetí třídy. Údržbu nejvytíženějších tahů má na starosti stát prostřednictvím Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které vlastními pracovníky zajistí průjezdnost více než 900 kilometrů dálnic v celé republice. „Letos se o průjezdné komunikace bude starat více než 760 zaměstnanců ŘSD,“ upřesnil mluvčí ŘSD Jan Studecký.
Zbývajících 350 kilometrů dálnic, včetně těch na Frýdecko-Místecku, a silnice první třídy nově udržují dodavatelské firmy na základě smluv uzavřených s ŘSD. Na území Moravskoslezského kraje jde o sdružení dodavatelů tvořené třemi privátními subjekty. Podle údajů z registru smluv činí hodnota zakázky na osm let údržby zhruba 940 milionů korun bez DPH.
Krajští silničáři mají na údržbu silnic druhé a třetí třídy připraveno 114 sypačů vybavených pluhy, 16 sněhových fréz a 38 nakládačů. Sklady posypových materiálů jsou naplněny na maximální kapacity, tedy zhruba 30 tisíc tun soli.
V pohotovosti jsou také pracovníci frýdecko-místeckých technických služeb, které mají na starosti 352 kilometrů místních komunikací. „Na odklízení sněhu jsme připraveni již na základě minulé údržby. Změnou ale prošel vozový park, kde byly nefunkční multikáry nahrazeny novými sypači či v jednom případě i speciálním komunálním vozem Bonetti, který umí ovládat jak pluh, tak sypací nástavbu. Chemického materiálu máme na skladech 1100 tun, což je klasická zásoba. Když je to nutné, materiál samozřejmě přiobjednáváme podle potřeby,“ zmínil se Deníku předseda představenstva technických služeb ve Frýdku-Místku Jaromír Kohut. „Rád bych apeloval na řidiče, ať dbají zvýšené opatrnosti. Ne všichni jsou zvyklí jezdit jinak po nástupu prvních mrazíků,“ doplnil Jaromír Kohut.