Strana proto chce navrhnout změnu celého systému výstavby silnic v Česku od zadání přes kontrolu a vyhodnocení, aby se předešlo opožďování a předražování staveb, řekla v Ostravě poslankyně Strany zelených Věra Jakubková.

Tlaky "různých aktivit"

Na opoždění výstavy D47 kvůli tlakům "různých aktivit" nedávno upozornil hejtman Moravskoslezského kraje Evžen Tošenovský. Dálniční úseky mezi Bělotínem a Bílovcem se podle nedávného sdělení Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) otevřou na konci roku 2009, tedy o rok později, než se původně plánovalo. "Podle investora byly na přípravu vyhrazeny jen dva roky, na jiných úsecích se přitom počítalo s přípravou mnohem delší. Předem přitom bylo jasné, že účastníků stavebního řízení je na této trase hodně a že situace nebude tak jednoduchá," řekla Jakubková.

Zadávání menších zakázek

Zeleným se také nelíbí příliš vysoké ceny při budování dálniční sítě. "Podle našich údajů je až polovina staveb oproti původním plánům mnohem dražší. Oknem tady utíkají miliardy a nikdo za to není potrestán," řekla Jakubková. Strana bude navrhovat například zadávání menších zakázek, protože výstavbu dlouhých úseků zvládnou jen konsorcia velkých firem, což údajně výrazně zvyšuje cenu. ŘSD naopak tvrdí, že k prodlužování termínů a prodražování staveb přispívají výrazným dílem právě ekologové.

Kdo prodražil dálnici?

"Díky pohledu na otázku ochrany přírody jsou dálnice o mnoho dražší, než by mohly být. Neříkám, že je to špatně, ale je otázka, kde až je ten strop," upřesnil vedoucí komunikace ŘSD Jan Hoření. Také podle Tošenovského je cena dálnice zbytečně vysoká kvůli ekologickým aktivistům. "Dálnici neprodražili politici, technici ani stavaři, ale zejména tlaky různých aktivit a jejich často nesmyslné požadavky," řekl před několika dny Tošenovský. Celkem bude 80 kilometrů dlouhá dálnice z Lipníku nad Bečvou až k hranicím s Polskem stát 58 miliard korun, hotova až ke státním hranicím by měla být v roce 2010.