Rozpočet odboru dopravy se v době škrtů loni vůbec poprvé snížil, a to na 74 milionů korun. „Je to problém,“ uvedla před rokem šéfka odboru Miriam Hronovská.

„Stoupají vstupní náklady, navíc se zvedá DPH na jízdném z devíti na deset procent, je zvýšena spotřební daň u pohonných hmot a zvýšila se i sazba za čekání u řidičů, a to z 25 na 50 korun na hodinu. Těch vstupních údajů, které se zvyšují, je strašně moc,“ dodala Hronovská.

V Třinci počítali s tím, že částka, kterou město uhradí za provozování městské hromadné dopravy v roce 2010, dosáhne 23,2 milionu korun. Kvůli drahé naftě se však v průběhu roku tato suma ještě upravovala. Prokazatelná ztráta na příměstských linkách, které městem projíždějí, pak neměla přesáhnout 1,75 milionu.

Ani v roce 2011 se trend nezmění. Co se týká MHD včetně integrovaného dopravního systému, na úhradu prokazatelné ztráty je schválena částka 24,45 milionu korun. Meziročně se tak zvyšuje o více než milion.

Alena Lasotová, která má na radnici městskou hromadnou dopravu na starosti, ale nevylučuje, že i kvůli cenám pohonných hmot nemusí být tento odhad definitivní. Pro zajímavost: ještě v roce 2006 Třinec MHD dotoval částkou osmnáct milionů korun.

Tržby klesají, cena nafty stoupá

„Není to o tom, že bychom jezdili více kilometrů, ale v rámci MHD nám neustále klesají tržby, neustále nám roste nafta a neustále nám rostou i mzdové požadavky na čekací doby,“ konstatoval na prosincovém jednání zastupitelů třinecký místostarosta Ivo Kantor s tím, že město se proto s firmou Veolia Transport Morava, která službu poskytuje, dohodlo na zhruba pětiprocentním navýšení úhrady předpokládané ztráty. K zajištění ostatní dopravní obslužnosti má opět postačit maximálně 1,75 milionu korun.

Také v letošním roce má dopravní odbor k dispozici čtyřiasedmdesát milionů korun. Doby, kdy autobusy MHD v hutnickém městě přepravily za rok přes pět milionů cestujících, jsou dávno pryč. V posledních letech jsou to asi čtyři miliony pasažérů. - více ZDE

„Počet přepravovaných osob se snižuje, ale spojů neubývá. Naopak jsme spoje přidali, například na průmyslovou zónu,“ prohlásila starostka Věra Palkovská.

Miriam Hronovská míní, že z pohledu výdajů odboru dopravy je prakticky jedno, zda při kalamitě přibývají v autobusech cestující. „Když sněží, zase o to víc se zaplatí za zimní údržbu,“ poznamenala.

Dlouhodobě je situace kolem úhrady prokazatelné ztráty dopravci neudržitelná. Kromě zvýšení jízdného připadá v úvahu ještě navýšení rozpočtu příslušného odboru. Dalším možným řešením je redukce nevytížených spojů na jednotlivých linkách. O bezplatné městské hromadné dopravě, kterou zavádějí některá města v době smogových situací, se v Třinci zatím nehovoří. Tento krok by přišel minimálně několik milionů korun.